Grefierul judiciar ar urma să preia o parte din atribuţiile judecătorilor

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Proiect

Grefierul judiciar ar urma să preia o parte din atribuţiile judecătorilor

Justiție 11 Martie 2011 / 00:00 924 accesări

Ministerul Justiţiei (MJ) propune, prin proiectul de lege privind statutul personalului de specialitate din instanţe şi Parchete, pus în dezbatere public, înfiinţarea categoriei „grefier judiciar”. Acesta ar urma să preia o parte din atribuţiile judecătorilor, în vederea degrevării magistraţilor de o parte din activităţi. Potrivit proiectului de lege, atribuţiile grefierului judiciar vor fi: fixarea cuantumului taxei de timbru şi timbrul judiciar, coordonează activitatea Arhivei şi Registraturii instanţei şi semnează adresele şi actele care emană de la aceste birouri, coordonează din punct de vedere administrativ activitatea birourilor de executări civile şi penale, soluţionează cererile privind investirea cu formulă executorie a hotărârilor judecătoreşti, soluţionează cererile de acordare a personalităţii juridice sau de înfiinţare a personalor juridice fără scop patrimonial sau a asociaţiilor de proprietari, soluţionează cererile de acordare a personalităţii juridice organizaţiilor sindicale, soluţionează cererile de acordare a ajutorului public judiciar, cu excepţia celor formulate într-un proces aflat deja pe rolul instanţei, soluţionează cererile de aplicare a apostilei, precum şi orice alte atribuţii stabilite prin legi sau regulamente în sarcina sa. Reprezentanţii ministerului susţin că proiectul de lege urmăreşte consolidarea statutului profesiei de grefier, în scopul asigurării premiselor pentru instituirea Ordinului Grefierilor din România – instituţie de drept public, cu atribuţii exclusive de gestionare a carierei personalului de specialitate al instanţelor judecătoreşti şi Parchetelor de pe lângă acestea. Proiectul urmează a fi realizat în termen de trei ani de la data intrării în vigoare a prezentei Legi. Pe de altă parte, necesitatea îmbunătăţirii criteriilor de recrutare, încadrare, salarizare, promovare, transformare a posturilor, evaluare, sancţionare, eliberare din funcţie, precum şi gestionarea unitară a carierei profesionale pentru personalul de specialitate al instanţelor şi Parchetelor a impus raportarea grefierilor la un număr de trei angajatori (Ministerul Justiţiei, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie). Motivaţia ar fi că numărul de angajatori existent în prezent (34) a generat un sistem rigid, inflexibil şi inechitabil, inclusiv din perspectiva normelor care reglementează raporturile de muncă ale personalului în discuţie. De asemenea, proiectul introduce o instituţie nouă, managerul de instanţă, în scopul de a transfera către această funcţie unele atribuţii administrative îndeplinite de preşedintele de instanţă, care va putea să-i delege acestuia inclusiv calitatea de ordonator de credite.

Taguri articol


12