Grevă spontană la RATC!

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Transportul în comun, paralizat ore întregi

Grevă spontană la RATC!

Eveniment 23 Mai 2013 / 00:00 3495 accesări

Situaţie fără precedent în municipiul Constanţa. Transportul în comun a fost paralizat de la primele ore ale dimineţii din cauza unei greve spontane declanşată de aprox. 200 de angajaţi ai Regiei Autonome de Transport în Comun (RATC) din Constanţa, cei mai mulţi şoferi, dar şi personal TESA. Ei au refuzat să iasă la lucru, fiind nemulţumiţi că au salarii de aprox. 1.000 de lei, bani insuficienţi pentru a asigura un trai decent copiilor pe care îi au în grijă. Revolta a pornit şi de la faptul că nu-şi mai primeau bonurile de masă din cauza faptului că instituţia are datorii la stat. Salariaţii indignaţi au ocupat curtea depoului RATC şi, în ciuda rugăminţilor conducerii de a reveni la lucru, decizia lor a fost de neclintit. „Nu se mai poate aşa. Pur şi simplu nu se mai poate. Nu avem ce să punem pe masă, iar dacă se îmbolnăveşte vreun membru al familiei, e jale. Nu am efectiv din ce să mai cumpăr şi medicamente. Eu muncesc, nu fur, şi vreau să fiu plătit ca atare”, este declaraţia, în asentimentul tuturor, a lui Vasile M., şofer la RATC de mai bine de 15 ani.

DEMISIE PE MASĂ, CONTRACTE SUSPENDATE Angajaţii au cerut demisia liderului de sindicat, Timur Ibram, nemulţumiţi de modul în care îi reprezenta în faţa conducerii. Ibram a admis, sub presiuni, că revendicările sunt întemeiate, astfel că şi-a pus demisia pe masă. „În urmă cu aprox. doi ani a mai fost un protest, însă el nu a avut această amploare. Problema a fost tot salariul mic. Eu susţin revendicările, însă nu sunt de acord cu modul în care au procedat. Protestul a fost ilegal”, a spus Ibram. De asemenea, protestatarii au cerut ca alţi patru membri din conducerea Regiei să plece. Este vorba despre Gevat Bari - şef de Bază, Cornel Marin - şef Corp Control, Dumitru Coiciu - director adjunct şi Nicolae Vatră - şef Birou Administrativ. Şi de data asta conducerea le-a făcut pe plac. Gevat Bari, Cornel Marin şi Nicolae Vatră au contractele suspendate pe durata a 30 de zile. Pentru Coiciu nu a fost emisă nicio dispoziţie, fiind plecat din ţară.

ORE DE NEGOCIERE Negocierile cu directorul general al RATC, Ovidiu Tănase, au început încă de la primele ore ale dimineţii. Abia la prânz, după venirea viceprimarului Constanţei, Gabi Stan, salariaţii au fost convinşi să renunţe la revoltă. „E clar că oamenii aveau nemulţumiri de ceva vreme. Au venit la discuţii reprezentanţii lor care au revendicări, din punctul meu de vedere normale, vor tichete de masă, vor măriri salariale şi nu vor ca şoferii de pe microbuze să mai circule fără avize. Promisiunea pe care am putut să le-o fac a fost că ne vom apleca asupra problemelor menţionate de ei. În momentul în care Regia începe să se mişte, ceea ce ar trebui să se întâmple, pentru că de asta am schimbat conducerea în urmă cu aprox. două luni, începem să le dăm tichetele de masă restante, iar apoi trecem şi la măririle salariale. Interesul nostru este ca oamenilor să le fie bine”, a declarat viceprimarul. Pe de altă parte, oficialul i-a atenţionat pe angajaţi că protestul s-ar putea întoarce împotriva lor, iar Tribunalul ar putea să le impute pierderi de 60.000 de lei, pentru o zi nelucrată. La rândul său, directorul general al RATC spune că, potrivit legii, şoferii ar fi trebuit să asigure o treime din transportul în comun, ceea ce, în cazul de faţă, nu s-a întâmplat.

ANCHETĂ Viceprimarul a precizat că trebuie numită o comisie de anchetă care să cerceteze activitatea celor reclamaţi de către angajaţi. „Comisia va monitoriza activitatea lor de până acum, urmând a lua o decizie la finele lunii. Cei care vor conduce sindicatul sunt aşteptaţi vineri, la ora 11.30, la Primărie, pentru a avea o discuţie cu primarul Radu Mazăre”, a declarat Gabi Stan. Directorul RATC, Ovidiu Tănase, le-a spus protestatarilor că acţiunea „în forţă” a fost ilegală. „Le-am adus la cunoştinţă angajaţilor că au organizat un protest ilegal. În mare parte au dreptate, dar ar fi trebuit să se aşeze la masa negocierilor”, a declarat Tănase. De asemenea, el a precizat că nu are de gând să îi acţioneze în instanţă pe salariaţii nemulţumiţi care au oprit lucrul, însă dacă primeşte vreo reclamaţie din partea vreunui constănţean care îi va cere banii pentru că nu s-a putut folosi de abonamentul RATC, probabil o va face, motivând că nu are de ales.

HAOS PE STRĂZI Decizia spontană a şoferilor RATC a provocat un adevărat haos pe străzile municipiului. Constănţenii care trebuiau să ajungă la muncă au aşteptat în zadar minute în şir în staţiile de autobuz. Când şi-au dat seama că stau degeaba, au luat fie un microbuz, fie, dacă aveau bani suficienţi, au oprit un taxi pentru a ajunge la destinaţie. Atât microbuzele, cât şi taxiurile au fost ticsite de solicitări în lipsa transportului în comun. Fără nicio exagerare, oamenii au stat mai ceva ca „sardelele” în mijloacele de transport. După cele şapte ore de grevă, la RATC, atât taximetriştii, cât şi şoferii pe maxi-taxi şi-au frecat mâinile de bucurie. Mulţi şi-au dublat, practic, veniturile.

MICROBUZELE, LA CONTROL O altă revendicare solicitată cu insistenţă de şoferi a mai fost ca instituţia să ia măsuri împotriva microbuzelor care practică concurenţă neloială autobuzelor de transport în comun. De data asta, viceprimarul Constanţei, Gabi Stan, a venit cu propunerea să fie organizate controale la microbuzele care circulă pe ruta autobuzelor. Acestea ar urma să fie desfăşurate în colaborare cu Registrul Auto Român, Autoritatea Rutieră Română, Primăria Constanţa şi RATC.



12