Grupul Arcelor Mittal sabotează activitatea portului Constanţa

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Potrivit autorităţilor portuare

Grupul Arcelor Mittal sabotează activitatea portului Constanţa

Social 24 Iulie 2009 / 00:00 2705 accesări

Reprezentanţii Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime (CN APM) Constanţa, ai Companiei Naţionale Administraţia Canalelor Navigabile (CN ACN) Constanţa şi ai SC Comvex SA Constanţa acuză conducerea Grupului Arcelor Mittal că prejudiciază interesele economice ale unor agenţi economici români, atît de stat cît şi privaţi. Potrivit declaraţiilor acestora, activităţile economice din Portul Constanţa au scăzut drastic în ultimul timp din cauza deciziei conducerii Arcelor Mittal de a folosi portul Bourgas din Bulgaria pentru importarea materiei prime, în locul portului Constanţa. „Potrivit legii concurenţei, dacă un agent economic este dependent de un altul, acesta din urmă nu va întrerupe relaţiile economice decît dacă există o bază economică întemeiată. Noi depindem de Arcelor Mittal în ceea ce priveşte transferul de minereu de fier şi de cărbune. Dacă ruta Bourgas ar fi fost cu un eurocent mai ieftină decît cea din portul Constanţa, atunci baza economică ar fi existat şi Arcelor ar fi putut rupe relaţiile economice cu noi. Însă ruta prin Bulgaria este de două ori mai scumpă decît cea prin Constanţa - 10 euro faţă de 5,77, cît cerem noi pentru o tonă metrică (măsură folosită în stabilirea preţului în transportul pe apă - n.r.)”, a declarat directorul Comvex, Viorel Panait. Demersului reprezentanţilor autorităţilor portuare li s-a alăturat şi senatorul Mircea Banias, care a declarat că au fost trimise înştiinţări cu privire la încălcarea legii concurenţei de către Arcelor Mittal către Ministerul Economiei şi Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii. „Sînt căi pentru a pedepsi această atitudine. De exemplu, Guvernul poate decide că Arcelor Mittal nu are nevoie de ajutorul de stat atît timp cît îşi permite să plătească atît de mult pe transportul materiilor prime. În plus, Consiliul Concurenţei, care a fost, de asemenea. înştiinţat cu privire la această situaţie, poate amenda societatea cu pînă la 10% din cifra de afaceri din anul precedent pentru că a profitat de poziţia dominantă”, susţine Mircea Banias. Directorul general al CN APM Constanţa, Ioan Bălan, a declarat că traficul reprezentat de industria siderurgică şi metalurgică a înregistrat scăderi considerabile la următoarele grupe de marfă: minereuri de fier, deşeuri de fier şi oţel (71,09 %); produse metalice (39,52%); minereuri şi deseuri neferoase (38,35 %). Pierderile CN APM determinate de scăderea traficului de minereuri de fier şi cărbune sînt, pe primele şase luni ale anului în curs, de 1, 6 milioane euro, iar dacă tendinţele se menţin, acestea pot ajunge, pînă la sfîrşitul anului, la 3,21 milioane euro. „Scăderile acestea ne-au forţat să reducem salariile angajaţilor noştri cu 20%. Sperăm ca această situaţie să fie rezolvată cît mai repede”, a declarat directorul general al CN ACN, Valentin Zeicu. Şi la Comvex au fost concediate 100 de persoane ca urmare a pierderilor înregistrate de la începutul anului.



12