Grupul britanic BP a fost găsit vinovat, de către un judecător din SUA, de neglijenţă gravă, care a dus la cea mai mare poluare cu petrol din istoria SUA, dezastru produs în 2010, în Golful Mexic, iar decizia ar putea avea ca rezultat plata unor amenzi de până la 18 miliarde de dolari. Judecătorul districtual Carl Barbier a judecat, într-un proces fără juraţi, cine a fost vinovat de explozia de la o platformă marină din Golful Mexic, în care 11 oameni şi-au pierdut viaţa, iar timp de trei luni a avut loc o scurgere masivă de petrol care a ajuns până la coastele a cinci state. Procesul a inclus şi companiile Transocean şi Halliburton, dar cea mai mare responsabilitate a revenit BP. Barbier a stabilit că 67% din responsabilitate revine BP, 30% Transocean şi 3% Halliburton. Acţiunile BP au scăzut cu până la 5,3% în urma informaţiei.
Decizia marchează un moment de referinţă în procesele legate de impactul dezastrului. Dezbaterile şi mărturiile din ultimii patru ani s-au concentrat pe stabilirea vinovăţiilor pentru fiecare companie. Între reclamanţi se numără Guvernul federal american, cinci state din zona Golfului Mexic, bănci, restaurante, pescari şi mulţi alţii care vor să îşi recupereze pagubele suferite. Decizia de joi a judecătorului oferă un răspuns parţial, dar recursurile ar putea face ca penalizările să fie stabilite după mai mulţi ani. BP a constituit rezerve de 3,5 miliarde de dolari pentru penalizări. Compania a înregistrat cheltuieli de 43 de miliarde de dolari pentru acoperirea costurilor legate de scurgerea de petrol, potrivit raportului financiar publicat la sfârşitul lunii iulie. Costurile finale sunt încă supuse unor mari incertitudini, a precizat BP. Judecătorul mai trebuie să stabilească cantitatea de petrol care s-a scurs în ocean, acesta fiind un factor esenţial pentru determinarea răspunderii BP.
Decizia judecătorului ar putea expune BP la plata unor despăgubiri către persoane prejudiciate care nu au participat la un acord de 9,2 miliarde de dolari, convenit de companie cu majoritatea reclamanţilor non-guvernamentali, în 2012. Procesele împotriva companiilor implicate în dezastru au fost de natură penală şi civilă. În 2012, BP şi-a recunoscut vinovăţia în 14 capete de acuzare federale, inclusiv pentru moartea celor 11 persoane în explozia de la platforma Deepwater Horizon, precum şi pentru obstrucţionarea unei investigaţii a Congresului american. Compania britanică a acceptat şi plata unei amenzi de 4 miliarde de dolari, în schimbul închiderii procesului penal. BP a mai plătit 525 milioane de dolari către Comisia americană pentru Bursă şi Valori Mobiliare, pentru că a subevaluat amploarea scurgerii de petrol, înşelând investitorii în privinţa responsabilităţilor sale financiare în acest caz.
Anul trecut, Transocean şi-a recunoscut vinovăţia într-un proces legat de încălcarea unei legi privind protejarea apelor (Clear Water Act) şi a acceptat plata a 1,4 miliarde de dolari. Halliburton a recunoscut anul trecut că a distrus dovezi referitoare la caz şi a plătit o penalizare de 200.000 de dolari.