”Le Monde”, unul dintre cele mai prestigioase ziare franceze, a fost achiziţionat, alături de compania cu acelaşi nume, de grupul format din oamenii de afaceri Matthieu Pigasse, Xavier Niel şi Pierre Bergé. Consorţiul format din Orange (France Télécom), Prisa şi ”Le Nouvel Observateur” a anunţat că se retrage din cursă. Consiliul de supraveghere a grupului Le Monde a votat, luni după-amiază, în favoarea ofertei depuse de cei trei oameni de afaceri, cu 11 voturi din 20. Achiziţia prestigiosului cotidian a căpătat o dimensiune politică, după ce s-a dezvăluit faptul că preşedintele Sarkozy a încercat să îl influenţeze pe directorul grupului Le Monde, Eric Fottorino, semnalându-i că oferta depusă de cei trei oameni de afaceri nu este pe placul său. Această intervenţie a lui Nicolas Sarkozy a suscitat nenumărate critici din partea adversarilor săi politici, care l-au acuzat că se amestecă în afacerile media. Oferta Bergé-Niel-Pigasse, care implică şi un plan de apropiere a echipelor care lucrează pentru versiunea web şi pentru cea tipărită a ziarului, prevede o finanţare iniţială de 100 de milioane de euro pentru a salva publicaţia de la faliment şi pentru a menţine independenţa editorială.
Doi dintre cei trei oameni de afaceri care au preluat Le Monde sunt de stânga. Apropiat al preşedintelui socialist François Mitterrand şi un pasionat de cultură, Pierre Bergé, în vârstă de 79 de ani, a susţinut financiar campania electorală a socialistei Ségolène Royal, în cadrul alegerilor prezidenţiale din 2007. Matthieu Pigasse, în vârstă de 41 de ani, şi-a cultivat imaginea de bancher atipic, cu opinii de stânga, dar şi mare iubitor de muzică rock. Xavier Niel, de 42 ani, este considerat un om de afaceri vizionar şi atipic, care a investit în diverse tipuri de afaceri. Averea sa este estimată la 2,4 miliarde de euro. Grupul Le Monde, care deţine cotidianul cu acelaşi titlu, dar şi alte reviste, precum săptămânalul cultural ”Telerama” şi publicaţia catolică ”La Vie”, a înregistrat, în 2009, pierderi nete de 25,2 milioane de euro. În luna martie, grupul Le Monde a prezentat mai multe inovaţii editoriale pe care le dezvoltă în jurul mărcii sale, care au inclus o relansare a machetei tipărite şi a celei digitale.