MODIFICAREA TAXELOR NU SE MAI FACE PE GENUNCHI. Executivul s-a angajat în faţa FMI să schimbe sistemul alocaţiilor de încălzire, până la finele lunii iunie, urmând ca ajutoarele să fie acordate doar persoanelor cu venituri reduse. În teorie, ar cam trebui să primim toţi astfel de ajutoare, la câte ajustări a făcut guvernul în ultimii doi ani. Şi managerii au de ce să se bucure, pentru că România a promis ferm că nu va mai apela atât de des la modificările „ad hoc” asupra sistemului de taxe, „pentru a asigura predictibilitate şi stabilitate în mediul de afaceri”. Ne aducem aminte de majorarea TVA, decizie luată în acelaşi mod în care un om normal decide pe ce parte a trotuarului să meargă. Aşadar, micşorare TVA, cu care ne-a îmbunat Jeffrey Franks, nu se va mai face în cinci zile, că doar aşa s-a promis. Doamne fereşte să cauzăm instabilitate!
MEDICAMENTE MAI PUŢINE ŞI MAI PROASTE. În sănătate, pe lângă restrângerea listei cu medicamente compensate, România va reduce numărul total de paturi din spitale cu 5.700, de la 135.200 la 129.500, operaţiune de amploare, care se va desfăşura în două etape. În scrisoarea de intenţie se mai arată că „pachetul de servicii sociale din sistemul medical va fi reformat cu asistenţa Băncii Mondiale, astfel încât să nu mai fie finanţate acele costuri cu sănătatea considerate neesenţiale”. Aşadar, pe lângă medicamente şi şpagă, data viitoare când mergeţi la spital, nu uitaţi să vă luaţi şi o saltea. De asemenea, va fi revizuită şi formula de compensare folosită la nivelul Casei Naţionale de Sănătate, „prin introducerea unui mecanism în care banii vor urma pacientul”. Şi probabil nu-l vor prinde niciodată...
BILETELE DE TREN SE SCUMPESC DIN NOU. O altă ţintă clară a viitorului acord cu FMI este controlul mai bun al companiilor de stat, ale căror arierate ne-au transformat în mici negri pe plantaţie. Ce măsuri se iau? CFR va închide, până la finele lui august, 1.000 km de cale ferată, după care va mai elimina încă 6.000, adică 30% din reţeaua feroviară autohtonă, în cazul în care nu reuşeşte să externalizeze întreţinerea acestora. „Planul strategic vizează reducerea pierderilor cu 25% şi neacumularea de arierate noi în acest an”, se mai arată în acelaşi document. În prezent, arieratele CFR se ridică la aproape 5,4 miliarde lei, iar aproape jumătate din infrastructura de transport (căi ferate şi poduri) au termene de reparaţii mult depăşite. Şi cine sunt cei mai în măsură să plătească pentru administrarea execrabilă a CFR? (Pauză dramatică) ROMÂNII. Evident, CFR are liber la încă o majorare a tarifelor, după ce preţul biletelor a crescut cu 8%, în 2009.
CONTROLUL AVERILOR NEDECLARATE, DIN AUGUST. O altă sursă de venituri este şi averea nedeclarată a „băieţilor deştepţi”, aşa că executivul s-a angajat să asigure, până la finele lunii martie, necesarul de personal pentru departamentul special înfiinţat în cadrul Fiscului, pentru că activitatea propriu-zisă să înceapă în august. În plus, s-a mai stabilit şi una din situaţiile de criză în care România poate accesa fondul de 5 miliarde euro, pus la dispoziţie prin noul acord de tip preventiv. Este vorba despre scăderea rezervelor Băncii Naţionale a României (BNR) cu cel mult 2 miliarde euro într-o lună. Cu toate acestea, statul se aşteaptă ca rezerva să crească, un plan cât se poate de pertinent, având în vedere toate „corecţiile” amintite mai sus.