Haos în asistența socială din România: așa poate fi caracterizat, în câteva cuvinte, acest domeniu de activitate. Pe 18 septembrie, reprezentanții Federației ”Sanitas” au participat la o întâlnire convocată de ministrul Dialogului Social și Consultării Publice, Gabriel Petrea, ocazie cu care ei au cerut, în regim de urgență, corectarea și completarea Legii 153/2017, pentru domeniul ”Asistență socială”. Pe parcursul discuțiilor legate de situația sistemului de asistență socială, reprezentanții ”Sanitas” au expus cele mai importante probleme cu care se confruntă asistența socială, legat de consecințele aplicării Legii 153/2017. ”În unele județe, managementul instituțiilor de asistență socială nu a procedat la reîncadrarea personalului conform Legii 153/2017, începând cu iulie 2017. Lipsa unei anexe privind funcțiile comune mai multor familii ocupaționale în Legea 153/2017, coroborată cu faptul că autorităților publice locale li s-a dat posibilitatea legală de a stabili nivelul de salarizare pentru aceste funcții comune, a generat mult mai multe inechități în sistem. Pe orizontală, salariile au devenit neomogene la nivel național, diferențele dintre județe fiind enorme. Pe verticală, s-a produs distorsionarea ierarhiilor salariale în cadrul sistemului de asistență socială - și nu numai”, se arată într-un comunicat ”Sanitas”. Astfel, s-a ajuns ca nivelul de salarizare pentru unele funcții cu studii medii sau generale să depășească salariile pentru funcțiile superioare sau cu o complexitate sporită a atribuțiilor profesionale. Reprezentanții Federației ”Sanitas” au reluat solicitarea legată de obligația Guvernului de a corecta și completa, în regim de urgență, erorile și omisiunile Legii 153/2017.
PRINCIPIILE DE RECONFIGURARE A SISTEMULUI
Principiile de reconfigurare a sistemului de asistență socială, propuse de ”Sanitas”, au fost următoarele: reorganizarea asistenței sociale printr-o separare distinctă a serviciilor sociale oferite centralizat, prin politici naționale, de serviciile sociale locale, puse la dispoziția populației de către autoritățile publice locale; în acest sens, Ministerul Muncii trebuie să înființeze un secretariat de stat care să reunească ANPC și ANPH, centralizând activitatea DGASPC-urilor, pe care să o conducă în mod nemijlocit. Astfel, politica națională de asistență socială va fi unitară și implementată prin DGASPC-uri. Pentru punerea în practică a politicilor locale, primăriile au la dispoziție serviciile publice de asistență socială (SPAS). S-a cerut ca niciun serviciu de asistență socială să nu poată funcționa fără minimum un asistent social licențiat (eliminarea derogării pentru lucrătorul social din mediul rural). De asemenea, sindicaliștii susțin că noua lege trebuie să facă o distincție între sistemul de asistență socială oferit de sistemul public și instituțiile private (servicii private oferite de ONG-uri, SRL-uri, alte așezăminte sociale, chiar și fără forme legale). În acest context, toți actorii sociali trebuie să respecte legislația în vigoare, privitoare la autorizare, licențiere și funcționare. Și nu în ultimul rând, ei cer creșterea rolului Inspecției Sociale în prevenirea și combaterea fenomenului de dumping pe piața serviciilor sociale - identificarea furnizorilor neautorizați și aplicarea unor măsuri coercitive.