Harry Tavitian şi plasticiana Klara Tamaş, în dialog artistic

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
După 25 de ani

Harry Tavitian şi plasticiana Klara Tamaş, în dialog artistic

Cultură 29 Iunie 2010 / 00:00 466 accesări

Atunci când arta plastică se întâlneşte cu muzica, sunetul prinde culoare şi împrumută ceva din magia şi energia sa mesajului plastic. Acest lucru îl ştiu şi pianistul de jazz constănţean, Harry Tavitian şi plasticiana Klara Tamaş, pe care îi leagă o prietenie de un sfert de veac. Expoziţia personală de fotografie şi tapiserie a artistei Klara Tamaş, stabilită în Statele Unite ale Americii, este prima pe care o deschide în România, după 1989. Vernisajul va avea loc mâine, de la ora 18.00, la Galeriile „Gyárfás Jenő” din Sfântu Gheorghe. Evenimentul va fi urmat de un recital de pian susţinut de Harry Tavitian, de la ora 19.30, în sala „Bela Bartok” a Muzeului Naţional Secuiesc.

Prin acest dialog al artelor, cei doi artişti reiterează o experienţă similară, care s-a petrecut în urmă cu un sfert de veac: pe 21 iunie 1985, pianistul constănţean a cântat la vernisajul expoziţiei Klarei Tamaş de la Muzeul de Artă Constanţa. „Am mulţi prieteni plasticieni şi, de-a lungul anilor, impresiile pe care mi le-au împărtăşit despre ecoul avut de muzica mea în sufletul lor m-au ajutat infinit mai mult decât consideraţiile majorităţii celor din breasla muzicală”, a mărturisit Harry Tavitian. Klara Tamaş a fost autoarea coperţilor celor două LP-uri ale lui Tavitian apărute în România: „East-West Creativ Combinations” (1988) şi „Creaţiunea” (1991).

Una din personalităţile importante ale plasticii din România anilor \'80, Klara Tamaş, s-a stabilit la New York, în 1992. Artista s-a născut la Târgu Mureş, pe 20 august 1946. În 1970 a absolvit Academia de Arte din Cluj, iar între 1972 şi 1982 a fost art-director la editurile Meridiane şi Kriterion, din 1973 devenind membru al Uniunii Artistilor Plastici din România. Lucrările sale se găsesc în Centrul Pompidou, Paris, Galeria Nemzeti, Budapesta, la Muzeele Afişului din Varşovia şi Lahti, Finlanda. În ţară, artista a realizat afişe pentru filme româneşti de Mircea Daneliuc sau Dan Piţa, pe care se semna „klaratamasblaier”.

Cei doi artişti ocupau un loc aparte în peisajul artistic românesc dinainte de 1989. În ciuda izolaţionismului politic al României din timpul dictaturii Ceauşescu, arta lor era sincronă cu tendinţele de pe plan internaţional. În 1984, Klara Tamaş cucerea marele premiu la concursul de afiş de film de la Chicago, iar în 1985, Harry Tavitian scotea primul său LP în Anglia. Un alt punct comun al celor doi artişti este aplecarea spre monumental, Klara Tamaş în tapiserie şi fotografie şi Harry Tavitian în compoziţiile în formă de suită.



12