Harta fraudei la tezele unice, pe judeţe!

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Primul pas în încercarea de a schimba tezele unice cu examenele de admitere

Harta fraudei la tezele unice, pe judeţe!

Eveniment 21 Ianuarie 2008 / 00:00 1473 accesări

Frauda la tezele cu subiect unic a devenit un leit-motiv naţional, un posibil subiect de baladă, un sigur subiect de scandal. Agenţia de Evaluare şi Asigurare a Calităţii Educaţiei (AEACE), una dintre cele mai importante organizaţii din învăţămîntul românesc, vrea să realizeze o „hartă a fraudei la nivel naţional, pe judeţe şi chiar pe şcoli”! Agenţia încearcă astfel să trezească spiritele din Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului (MECT), în special pe cel al ministrului Cristian Adomniţei, şi să le facă să reacţioneze. Gheorghe Rădulescu, secretarul general al AEACE, explică, argumentat, că admiterea pe baza tezelor unice este contestată zilnic şi că „în fiecare zi, apar noi dovezi care întăresc poziţia adoptată de AEACE şi EDU CER (o altă organizaţie din Educaţie - n.r.). Conform semnalelor mass media, tot mai multe cadre didactice, inspectori, elevi, părinţi sînt de acord cu înlocuirea tezelor unice prin examene naţionale”. Argumentele lui Rădulescu se bazează chiar pe cîteva dintre discursurile ministrului Adomniţei: “Erorile nu au fost de natură conceptuală, erorile provin din faptul că au fost lăsaţi să copieze, unii copii de unii profesori, dar nu s-a dovedit încă. (...)“ - (declaraţia ministrului Cristian Adomniţei, de la Drobeta Turnu Severin, din 17 ianuarie 2008). AEACE îşi exprimă părerea că „ministrul are dovezi certe, pe care nu le-a făcut publice”.

Alături de judeţele Vîlcea, Neamţ, Timiş, Arad, municipiul Bucureşti, unde au fost nominalizate concret de mass media şcoli în care frauda a fost descoperită, se adaugă şi altele. Unul dintre exemplele oferite de AEACE este cel al inspectorului general şcolar Camelia Gavrilă (judeţul Iaşi), care a declarat: „O analiză a ISJ a scos la iveală peste 100 de teze cu note umflate cu peste 3 puncte faţă de nivelul elevilor de la clasă. Peste 3.500 de teze au note umflate cu pînă la două puncte... Ar trebui ca tezele cu subiect unic să fie dublate de un concurs de admitere la liceu”. Un alt exemplu, cel al judeţului Neamţ, vorbeşte şi el, de la sine. “Nu este posibil ca elevii care au avut note de 9 şi 10 la evaluările anuale curente să fie întrecuţi la tezele cu subiect unic de elevi care, la aceleaşi evaluări din timpul anului, au obţinut doar note de 5 şi 6. Elevii buni, care au învăţat temeinic, îşi pierd astfel locurile la licee, în favoarea altora care s-au dovedit în mod constant a fi slabi”, a declarat inspectorul general şcolar din judeţul Neamţ, Mihai Lăcătuşu. Nici în Bistriţa-Năsăud, fraudarea tezelor unice nu este o surpriză, bănuiala pornind de la notele asemănătoare ale elevilor: în şcoala din Sita, cei 3 elevi de clasa a VIII-a care au dat teza la română au luat toţi 8, iar la Colegiul Naţional „Geoge Coşbuc” din Năsăud, toţi cei 40 de elevi de clasa a VIII-a au luat note peste 8 la română.

În Constanţa, Inspectoratul Şcolar Judeţean (ISJ) rămîne neutru. „Nu avem reclamaţii şi nici dovezi legate de fraudarea tezelor cu subiect unic. Dimpotrivă, faptul că au existat şcoli în care numărul de elevi care au luat note peste 5 a fost foarte mic, dovedeşte contrariul!”, a declarat consilierul de imagine al ISJ Constanţa, Anamaria Burada. Mai mult, în judeţul Constanţa, au existat şi şcoli în care niciunul dintre elevi nu a luat note peste 5! Această stare amar-ironică a lucrurilor poate fi, în această conjunctură, o demonstraţie a faptului că, în şcolile din judeţul Constanţa, nu s-a copiat. „ISJ Constanţa a făcut propunerea ca, începînd cu anul şcolar viitor, comisia de la nivelul fiecărei şcoli să fie formată din cadre didactice din alte unităţi de învăţămînt”, a mai declarat Anamaria Burada.

În încercarea de a oferi un răspuns întrebării retorice „de cîte alte dovezi statistice ar mai fi nevoie pentru ca d-l Ministru să accepte că intrarea la liceu pe bază de teze unice trebuie schimbată cu examene de admitere?”, AEACE propune o consultare naţională, pentru a alcătui harta fraudei la tezele unice în toate judeţele şi înlocuirea lor cu examene de admitere. „În acest sens, solicităm cadrelor didactice, elevilor, părinţilor, primarilor, politicienilor, instituţiilor media, ca, pînă la 1 februarie 2008, să trimită la adresa de email secretariat.aeace@yahoo.com: sesizări, informaţii locale legate de fraudarea tezelor unice şi dacă sînt sau nu de acord cu înlocuirea acestora prin examene de admitere”, au mai declarat reprezentanţii AEACE.



12