Două zile de control, o serie de nereguli! Pe 12 și 13 august, comisari ai Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) din Comandamentul Litoral, însoțiți de reprezentanții Autorității Naționale pentru Turism, au verificat hoteluri din stațiunile Neptun și Olimp, precum și cluburi, terase și restaurante din stațiunea Mamaia. În urma neregulilor depistate au fost aplicate sancțiuni contravenționale în valoare de 102.500 lei și au fost dispuse o serie de măsuri de retragere de la comercializare a unor produse alimentare cu potențial de pericol pentru consumul uman. De asemenea, anunță ANPC, a fost dispusă măsura opririi prestării unor servicii până la remedierea acestora.
IATĂ LISTA TUTUROR UNITĂȚILOR NE/ALIMENTARE CU NEREGULI ANPC a făcut cunoscute, de această dată, unitățile atât alimentare, cât și nealimentare depistate cu nereguli. Astfel, prinse pe picior greșit au fost:
Hotel Slatina și Restaurantul Craiova, din stațiunea Neptun. Aici, potrivit ANPC, în spațiul destinat băii, respectiv dușul, exista gresie spartă, desprinsă și cu bucăți lipsă, care putea duce la accidentare. Pernele din dotarea hotelului erau pătate și neigienizate, geamul exterior al casei scării între nivelurile 1 și 2 era crăpat pe o suprafață mare, punând în pericol siguranța și sănătatea consumatorilor. În blocul alimentar al Restaurantului Craiova au fost găsite produse din porc congelate fără a avea elementele de identificare și caracterizare, fără a se putea identifica data durabilității minimale, condițiile de depozitare, precum și coordonatele producătorului. În acest caz a fost aplicată o amendă de 15.000 lei, iar pentru camerele care prezentau deficiențe a fost dispusă oprirea temporară a prestării serviciilor de cazare până la remedierea acestora.
În cazul Hotelului Callatis, tot din stațiunea Neptun, consumatorii nu erau informați cu privire la serviciile cu plată și fără plată ori la programele TV din camere. Unitatea a fost amendată cu 2.000 lei, dar a a fost dispusă și măsura remedierii deficiențelor.
La Hotelul Istria, din Neptun, nu erau respectate condițiile de igienă sau lipseau accesorii din cameră (perne pătate, lipsă veioze, covoare). Nici aici consumatorii nu erau informați cu privire la serviciile cu și fără plată a programelor TV din cameră. Amenda aplicată a fost de 5.000 lei, fiind dispuse și măsurile de remediere a deficiențelor.
Și la Hotel Belvedere din stațiunea Olimp au fost găsite o serie de nereguli, potrivit ANPC. Astfel, unele balcoane aveau fațadele deteriorate, existând riscul accidentării. Nu era respectată igiena din camere (saltele și perne pătate, tapițerii rupte, lipsa barelor de protecție la ieșirea din cadă). În unitatea de alimentație, nu erau respectate condițiile de depozitare pentru prăjituri și nici nu era o listă a ingredientelor alergene. În acest caz a fost aplicată o sancțiune de 10.000 lei. ANPC a dispus măsura remedierii deficiențelor constatate, precum și retragerea din circuitul consumului uman a produselor de cofetărie.
Tot în stațiunea Olimp a fost găsit cu nereguli și Hotel Sibiu. Consumatorii nu erau informați cu privire la utilizarea aerului condiționat și a serviciilor cu și fără plată a TV-urilor din cameră. A fost aplicată o amendă de 3.000 de lei.
Hotelul Craiova din stațiunea Olimp este o altă unitate sancționată de ANPC. În acest caz, consola dintr-o baie era desprinsă. S-au aplicat un avertisment, precum și măsura opririi temporare a prestării serviciului pentru o cameră până la remedierea deficiențelor.
CLUBURI AMENDATE ANPC a ”vizitat” și mai multe cluburi din stațiunea Mamaia. Sancțiunile aplicate în urma neregulilor depistate au fost mari, de la 3.000 și până la 10.000 de lei. Cea mai mică amendă a primit-o Clubul restaurant Amos, respectiv 3.000 de lei. Amenda a fost aplicată pentru că în meniu nu era inclusă și lista cu informațiile pentru ingredientele cu potențial alergen.
Cea mai mare sancțiune, respectiv de 10.000 de lei, a primit-o CLUBUL EGGO din Mamaia. În această unitate, produsele alimentare nu aveau elemente de caracterizare și identificare, fără a se putea stabili data durabilității minimale, condițiile de depozitare și coordonatele producătorului, putând pune în pericol sănătatea consumatorilor (piept de curcan fără elemente de identificare/caracterizare, scoici cu miros nespecific, creveți cu miros necorespunzător, ouă sparte cu miros de alterat).
Au mai fost sancționate pentru neregulile găsite: CLUB CRAZZY BEACH din stațiunea Mamaia. Aici depozitarea produselor și ingredientelor era necorespunzătoare. De asemenea, nu erau trecute în listele din meniu cantitățile nete ale produselor, nu erau informații cu privire la ingredientele cu potențial alergen din listele meniu. ANPC a aplicat o amendă de 8.000 lei și a dispus măsura remedierii deficiențelor. CLUB FRATELLI din Mamaia a fost și el amendat de ANPC. În acest club, produsele alimentare nu erau depozitate corespunzător, motiv pentru care acestea au fost oprite definitiv de la comercializare.
RESTAURANTE CU MÂNCARE EXPIRATĂ! Nici restaurantele nu au scăpat de verificările specialiștilor ANPC. Volumul mare de muncă în contextul numărului crescut de turiști aflați pe litoral, iar în unele situații și neglijența angajaților au dus la neverificarea unor produse alimentare care erau expirate. Le-au găsit în timp util inspectorii de control.
Astfel, la Restaurantul ”La Mama” - din stațiunea Mamaia, meniurile nu aveau informații cu privire la ingredientele cu potențial alergen, motiv pentru care unitatea a primit o amendă de 5.000 lei.
TERASA ”Bunătățuri și Plăcinte”, tot din Mamaia, a fost găsită cu o serie de nereguli, multe dintre ele care ar fi putut să pună în pericol sănătatea consumatorilor. Astfel, aici erau utilizate în prepararea produselor materii prime cu miros necorespunzător, de fermentat, unele produse erau expirate. Nu în ultimul rând, s-au depistat produse alimentare fără elemente de caracterizare și identificare, fără a putea stabili data de preparare. În acest caz amenda a fost de 16.500 de lei, precum și retragerea produselor din circuitul consumului uman. ”A fost dispusă măsura opririi temporare a prestării serviciului de alimentație publică (servirea preparatelor culinare) până la remedierea deficiențelor constatate. Pentru nerespectarea condițiilor igienico-sanitare din unitate, au fost informate și DSVSA Constanța, și DSP Constanța, care vor face verificări și vor supraveghea unitatea, la rândul lor”, potrivit ANPC.
Controalele au continuat și la Terasa Iancu din Mamaia. Aici, consumatorii nu erau informați asupra cantității nete a produselor din meniu și nici asupra ingredientelor alergene folosite. Amenda aplicată a fost de 5.000 lei.
Cu nereguli a fost prinsă și Terasa Casa Românească din Mamaia. Mai exact, unitatea nu respecta condițiile de depozitare pentru sosuri, maioneză și ketchup, iar unele produse alimentare nu aveau etichete. A fost aplicat un avertisment și s-a dispus măsura remedierii deficiențelor constatate.
Restaurantul Terasa Țărănească din Mamaia a fost găsit cu o serie de nereguli, multe dintre ele extrem de grave, care ar fi putut să pună în pericol sănătatea consumatorilor. Mai exact, în unitate erau produse alimentare expirate - cârnați, smântână, iar unele produse nu aveau elemente de caracterizare și identificare, fără a se putea stabili data durabilității minimale/data limită de consum, condițiile de depozitare recomandate de producător și coordonatele acestuia. O altă neregulă găsită a fost neindicarea ingredientelor cu potențial alergen din listele meniu. A fost aplicată o amendă de 10.000 lei, dar s-a recurs și la retragerea din circuitul consumului uman a produselor găsite cu deficiențe. A fost dispusă măsura de oprire temporară a prestării serviciului de alimentație publică până la remedierea deficiențelor constatate.
Altă terasă controlată, alte nereguli. Este vorba despre Terasa Il Calcio - din stațiunea Mamaia. Aici au fost găsite produse fără elemente de identificare și caracterizare (calamari, sos paste, sos pizza) pentru care nu se puteau preciza data durabilității minimale/data-limită de consum, condițiile de depozitare și coordonatele operatorului economic. Nici la această unitate nu era o listă cu privire la ingredientele cu potențial alergen din listele meniu. Unitatea a fost amendată cu 5.000 de lei, dar au fost luate și măsurile de remediere a deficiențelor.
RECOMANDĂRI!
ANPC recomandă turiștilor, în această perioadă aglomerată de vacanță, să fie atenți atât la calitatea produselor alimentare sau nealimentare achiziționate, cât și la cea a serviciilor. Operatorii economici trebuie să dea dovadă de responsabilitate și să fie conștienți de faptul că nerespectarea prevederilor legale privind protecția consumatorilor, punerea în pericol a sănătății sau a vieții acestora se sancționează conform legii.