De anul viitor, personalul angajat în hotelurile din România va trebui să deţină dovada absolvirii unor cursuri de pregătire profesională. În cazul în care angajaţii nu vor fi calificaţi, hotelul îşi va pierde din stele. Acestea sînt doar cîteva dintre condiţiile pe care Autoritatea Naţională pentru Turism (ANT) le va impune, din 2007, managerilor unităţilor de cazare. Potrivit unui ordin al ANT, directorii de hoteluri au la dispoziţie şase luni pentru a-şi trimite angajaţii la şcoli de specializare. "Hotelurile de două stele vor fi obligate să lucreze cu personal calificat, iar cele de trei stele trebuie să aibă oameni specializaţi. În caz contrar, unităţile de trei stele se vor declasifica", a declarat vicepreşedintele ANT, Livia Sima. La rîndul lor, hotelierii spun că măsura autorităţilor este binevenită, însă cred că aplicarea ei ar conduce la apariţia peste noapte a unor şcoli de personal hotelier. "Ne este teamă că această reglementare o să fie, de fapt, o suplimentare a veniturilor pentru nişte şcoli apărute peste noapte", a spus preşedintele Asociaţiei Naţionale pentru Turism de Afaceri, Paul Mărăşoiu. Pe de altă parte, hotelierii spun că, în prezent, este aproape imposibil să găseşti în ţară personal bine pregătit. Vicepreşedintele Asociaţiei Patronale Mamaia, Andrei Trandafir, susţine că este de dorit ca întreg personalul din structurile de primire turistică şi de alimentaţie publică să fie calificat, dar că nu ştie cît de rentabil este pentru hotelieri noul ordin al ANT. El a adăugat că hotelierii nu dispun de instrumentele legale necesare prin care să îi determine pe angajaţii care vor fi calificaţi pe banii lor, să nu îşi găsească, măcar pentru o perioadă, un alt loc de muncă. "Legislaţia actuală a muncii nu ne dă dreptul să îi reţinem pe angajaţi chiar dacă le suportăm noi cursurile de pregătire. Eu îi calific, dar cei care vor deveni buni profesionişti, cu siguranţă vor pleca în străinătate, iar cei de care nu se va prinde nimic vor rămîne. Aceştia din urmă vor avea o hîrtie care îi va mulţimi pe cei de la ANT, dar care nu va îmbunătăţi cu nimic serviciile prestate de ei", a declarat Andrei Trandafir. La rîndul său, preşedintele Patronatului Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism Regiunea Sud-Est, Corina Martin, a declarat că o astfel de măsură este binevenită din punctul de vedere al agenţiilor de turism, care doresc ca turiştii să beneficieze de servicii de cît mai bună calitate. "Teoretic, este o măsură binevenită, dar nu cred că hotelierii vor fi mulţumiţi de ordinul ANT din cauza costurilor foarte ridicate ale cursurilor de calificare. În plus, hotelierii nu au posibilitatea să îi oblige pe angajaţii calificaţi pe banii lor să nu plece, de exemplu, pe vase de croazieră", a declarat Corina Martin. Ea a adăugat că trebuie să luăm în calcul şi faptul că, pe litoral, sezonul ţine doar trei luni, drept care personalul calificat este foarte greu de fidelizat.