„Hoţii de frumuseţe”

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Perpetua metaforă a efemerului

„Hoţii de frumuseţe”

Cultură 06 Iunie 2013 / 00:00 517 accesări

Regizoarea Chris Simion pare să fi câştigat pariul pe care l-a făcut cu sine însăşi, atunci când a decis să dramatizeze celebrul şi dificilul roman al lui Pascal Bruckner, „Hoţii de frumuseţe”. Thriller-ul pe care l-a transpus scenic a ţinut în suspans publicul numeros prezent, marţi seară, în sala Casei de Cultură de Sindicatelor. El a urmărit, într-o permanentă tensiune, cutremurătoarea confesiune pe care Benjamin Tholon i-a făcut-o medicului psihiatru Mathilde Ayachi. Numai vocea stăpânită a doctoriţei, interpretată admirabil de Ioana Pavelescu, a restabilit echilibrul zdruncinat de confesiune şi a alungat stările de angoasă ale pacientului Benjamin, dar şi ale publicului.

Fidelă ideii centrale a romanului, Chris Simion a jonglat cu anumite nuanţe, de impact, pentru a cuceri publicul, mizând şi pe o distribuţie de succes. Astfel, în rolul lui Benjamin Tholon, cel prin prisma căruia atât doctoriţa Ayachi, cât şi publicul află povestea „Hoţilor de frumuseţe”, l-a distribuit pe Florin Zamfirescu, care a impregnat personajului său o doză de maturitate, care îi lipseşte labilului Benjamin din carte.

Maleficul cuplu de „hoţi” a impresionat nu doar la nivel faptic, al acţiunii, ci şi la nivel vizual, Francesa (Ştefania Samira), dar şi Jerome (Radu Micu) fiind imobilizaţi în scaune cu rotile, micimea sufletească fiind completată de cea fizică, cum e şi cazul „aghiotanului” lor inform, Raymond (Ionuţ Niculae).

Cea care destinde până la un anumit punct atmosfera este Helene, căreia tânăra actriţă Medeea Marinescu i-a conturat aproape fără cusur personalitatea debordantă, atrăgătoare şi aducătoare, în cele din urmă, de moarte.

DECOR VIRTUAL Un element deloc de neglijat, care a contribuit la impactul emoţional puternic asupra publicului, l-a constituit decorul, care a devenit „personaj”. Creat de scenograful-arhitect Adina Mastalier, decorul virtual 3D, o premieră naţională, a avut un rol esenţial în conturarea acţiunii, susţinând vizual mărturisirile lui Benjamin, transpunând rapid publicul prin meandrele trăirilor sale sufleteşti. Imaginile video care prezintă fuga cuplului Helene-Benjamin prin imensitatea glacială, ca şi scenele din subsolul „fânarului”, unde tinerelor le era aspirată şi respirată frumuseţea, sunt edificatoare, potenţând suspansul. Imaginile au fost filmate în apropiere de Bucureşti, în luna ianuarie.

Opt ani de la proiect la concret

Despre acest spectacol al Companei D’Aya, la premiera căruia a participat, în ianuarie, la Bucureşti, şi Pascal Bruckner, regizoarea Chris Simion a spus: „Am lucrat opt ani la „Hoţii de frumuseţe”. Cel mai mult a durat dramatizarea, s-a lucrat foarte mult pe text, pentru ca tema regizorală să respecte tema literară, să nu trădeze textul lui Bruckner”. Aceasta a mai spus: „Pentru mine, Brukner este un laborator, este un studiu din punct de vedere literar şi este, în primul rând, una dintre personalităţile care m-au marcat intelectual”.

A juca în „Hoţii de frumuseţe” a fost o provocare şi pentru actori, chiar şi pentru unul experimentat, ca Florin Zamfirescu, care a declarat în culise: „Este o piesă încifrată, destul de ciudată, care se pare că este pe gustul publicului, deoarece corespunde unor probleme contemporane. Această metaforă cu hoţia de frumuseţe este complexă”. O imensă provocare a fost şi pentru Medeea Marinescu, actriţă care a jucat pentru prima dată alături de profesorul său de la Teatru, Florin Zamfirescu.

Taguri articol


12