Iarăși e cod roșu de scumpiri în piața RCA

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Sună alarmele

Iarăși e cod roșu de scumpiri în piața RCA

Economie 20 Martie 2019 / 17:05 971 accesări

DE-O PARTE Recomandările Consiliului Concurenţei (CC) dau liber practicilor neconcurenţiale, iar procesul de negociere a tarifelor RCA reprezintă o nouă problemă pentru transportatori, se arată într-un comunicat de presă al Confederaţiei Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR), remis cotidianului Telegraf Constanța - „În ultimul timp, se constată existenţa unor derapaje în ceea ce priveşte aplicarea legii, venite din partea unor instituţii cum sunt unităţile de service reparatoare, derapaje care au ca efect crearea unei presiuni suplimentare asupra preţurilor RCA, în detrimentul intereselor consumatorului de asigurări. Concret, avem în vedere aplicarea abuzivă a articolului 25 din norma 20/2017, care stabileşte obligaţia asigurătorilor de a oferi păgubiţilor RCA, doar la solicitarea acestora, o maşină la schimb, în perioada reparaţiei autoturismului de către unitatea service. În fapt, autoturismul de schimb este oferit clientului de unităţile service sau cele partenere (sau din acelaşi grup cu acestea), la tarife care depăşesc cu mult tarifele normale ale firmelor rent-a-car“. COTAR dă și câteva exemple - un autoturism oferit la schimb în Bucureşti unui păgubit RCA a fost tarifat de unitatea service cu suma de 850 lei/zi, aproximativ 180 euro, în condiţiile în care atât în România, cât şi în alte ţări europene, preţul unei zile de închiriere pentru un autoturism obişnuit se încadrează în marja 25 - 50 euro. De asemenea, se poate face o comparaţie între tariful de mai sus şi preţul perceput de companiile de taximetre (în medie 1,75 lei/km în Bucureşti). Suma plătită pentru o zi de închiriere a unei maşini (850 lei) poate fi folosită de client pentru a se deplasa zilnic folosind taxiul, circa 485 km, în regim urban, ceea ce este mult, mult peste necesar. „Considerăm că toate aceste practici anticoncurenţiale ar trebui să intre în atenţia Consiliului Concurenţei, pentru a se putea evita o situaţie explozivă, în urma căreia să asistăm la creşteri mari ale tarifelor RCA şi la o destabilizare potenţială a pieţei asigurărilor, cu implicaţii negative pentru cele şapte milioane de consumatori. CC, prin natura activităţii sale, trebuie să se ocupe şi de concurenţa neloială din piaţa de transport, fără a copia, însă, din discursurile noastre precedente, fără a veni cu recomandări pentru piaţa RCA, aşa cum o face în ultima vreme“, spune șeful COTAR, Vasile Ștefănescu.

ȘI DE ALTA Consiliul Concurenţei a propus mai multe măsuri pentru scăderea preţului RCA, precum încheierea poliţelor pe numele şoferului, nu al proprietarului maşinii, cum este în prezent, dar şi un cod de conduită între companiile de asigurări şi cele de reparaţii auto, întrucât există situaţii în care service-urile percep preţuri mai mari dacă reparaţiile sunt achitate de asigurători, a declarat, recent, preşedintele instituției, Bogdan Chiriţoiu - „Poliţa RCA trebuie să reflecte riscul de accident, iar el este determinat, în mare parte, de conducătorul maşinii. Astfel, dacă mai multe persoane conduc aceeaşi maşină, preţul poliţei va trebui adaptat în consecinţă. Această modificare nu reprezintă, însă, o prioritate. Obiectivul nostru este ca preţul plătit de populaţie pentru RCA să fie cât mai mic şi, în acest scop, am făcut o serie de recomandări. O parte dintre ele au fost preluate în legislaţia din domeniu şi se observă că preţul poliţelor a scăzut în ultimii doi ani“. Potrivit spuselor lui Chirițoiu, în primul rând, este necesară creşterea numărului de maşini aflate în circulaţie, care au o poliţă RCA valabilă - „Din datele noastre, la ora actuală, sunt destul de multe maşini în circulaţie, aproximativ un sfert, care nu au RCA valabil pentru că proprietarii au încheiat poliţa pentru o perioadă foarte scurtă, o lună, iar apoi au uitat să o reînnoiască. În acest context, noi am propus ca, pentru persoane fizice, poliţele RCA să nu se mai încheie pentru o lună, ci pentru şase sau 12 luni, şi doar pentru persoanele juridice să existe posibilitatea de a încheia asigurarea pentru o lună“. În acelaşi timp, este foarte important ca preţul reparaţiilor auto să nu crească artificial, deoarece aceste majorări se reflectă în preţul RCA - „Există situaţii în care se solicită un anumit preţ dacă cheltuielile de reparaţii sunt achitate de proprietar şi se solicită un preţ mai mare dacă reparaţiile sunt achitate de compania de asigurări, prin intermediul RCA. Având în vedere relaţia tensionată dintre asigurători şi companiile de reparaţii, noi am propus elaborarea unui cod de conduită aplicabil în relaţia dintre cele două părţi, în vederea evitării prejudicierii consumatorilor“.



12