Icoane pe lemn şi sticlă, expuse în Campus

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
În Săptămâna Patimilor. O tradiţie care dăinuie de opt ani

Icoane pe lemn şi sticlă, expuse în Campus

Cultură 19 Aprilie 2011 / 00:00 1436 accesări

Studenţii de la Specializarea Pedagogia Artelor Plastice şi Decorative a Facultăţii de Arte din cadrul Universităţii „Ovidius” au făcut o frumoasă tradiţie din a organiza, anual, în Săptămâna Patimilor, o expoziţie de icoane pe lemn şi sticlă. Piosul lor demers artistic, ajuns la cea de-a VIII-a ediţie, nu îi lasă indiferenţi pe studenţii constănţeni, care, în drum spre sălile de curs din Campusul Universităţii „Ovidius, se opresc în holul instituţiei de învăţământ superior pentru a admira frumoasele icoane bizantine, pe lemn sau pe sticlă, realizate în tehnicile tradiţionale. Deschiderea expoziţiei a avut loc, luni, în prezenţa studenţilor şi a cadrelor didactice de la Facultatea de Arte.

Icoanele, lucrate după modele vechi de 200-300 ani. „Fără proporţii anatomice, dar echilibrate cromatic, modelele în circulaţie după care se lucrează în prezent au o vechime de 200-300 ani. De menţionat este faptul că pe icoanele pe sticlă nu se semnează, întrucât nu sunt originale. Există câteva elemente tipice, de care studenţii au ţinut cont în realizarea unei icoane pe sticlă. Astfel, se desenează unul sau mai multe personaje, iar restul spaţiului se umple cu chenare de flori, de sfoară răsucită, de steluţe sau este împodobit cu flori mai mari decât oamenii”, a subliniat şeful Catedrei de Arte Plastice şi Decorative, conf. univ. dr. Daniela Ţurcanu-Caruţiu.

Punctul central al expoziţiei îl constituie icoanele din ciclul hristologic, cu accent pe scene esenţiale din Săptămâna Patimilor. Deşi predomină reprezentările Maicii Domnului Îndurerată, temă predilectă a picturii naive pe sticlă, nu sunt trecute cu vederea nici celelalte scene esenţiale din viaţa şi Patimile Mântuitorului, precum: Cina cea de Taină, Iisus la „judecata” lui Pilat, Răstignirea, Coborârea de pe cruce, Punerea în mormânt, culminând cu metafora euharistiei, Iisus şi viţa de vie. Totuşi, nu lipsesc nici reprezentările Sfintei Treimi, ale Maicii Domnului cu Pruncul, ale Mântuitorului Hristos şi ale cuvioşilor sfinţi - Ioan Botezătorul, Andrei, Nicolae, Haralambie, Gheorghe sau Împăraţii Constantin şi Elena.

Icoanele care alcătuiesc impresionanta expoziţie reprezintă efortul studenţilor depus pe parcursul anului universitar 2010-2011, la cursul de Tehnici şi tehnologii de transpunere, coordonat de asist. drd. Anamaria Avram. Astfel, frumoasele icoane sunt pictate de studenţii anului al II-lea: Gelu Băndărică, Mihaela Onesa, Florian Navon, Florica Roşca, Horia Fărcaşiu, Cătălin Maftei, Lacme Seit-Amet, Camelia Nedea, Doru Andrei, Cosmin Popescu, Sabina Voinea, Melania Bărbulescu, Silviu Miron, Irina Antonov, Cosmina Bucur, Eugenia Georgescu, Marcel Tudor, Alexandra Răutu şi Cătălina Tătaru. Acestora li se alătură şi colegii lor mai mari, din anul al III-lea: Marius Rudi, Ioana Paragină, Anton Cristea şi Ioana Călinescu.

● „Icoana - o anticipare a vederii eshatologice a lui Hristos” ● „Icoana e o pregătire, o anticipare a vederii eshatologice a lui Hristos ca „Cel ce re-vine” întru slavă. În icoană îl vedem pe Iisus Hristos în asemănare, mental, iar în veacul viitor îl vom vedea pe El Însuşi. Faţa personală a lui Hristos, Dumnezeu-omul, devine dovada cea mai limpede a existenţei personale atât a lui Dumnezeu, cât şi a omului (...). A întâlni pe Hristos înseamnă a întâlni o faţă care nu se închide niciodată şi din comunicarea cu ea va primi şi faţa noastră puterea de a învia pentru veci. Hristos restaurează, astfel, eternitatea feţei omeneşti”, a subliniat conf. univ. dr. Daniela Ţurcanu-Caruţiu.



12