Icoane pe sticlă şi lemn, expuse de studenţii Facultăţii de Arte pe simezele Galeriei de Artă „President”

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Icoane pe sticlă şi lemn, expuse de studenţii Facultăţii de Arte pe simezele Galeriei de Artă „President”

Cultură 07 Aprilie 2007 / 00:00 2813 accesări

Studenţii Facultăţii de Arte a Universităţii „Ovidius”, Specializarea Pedagogie – Arte plastice şi decorative, au adus, în Joia Mare din Săptămîna Patimilor, un elogiu celei mai mari sărbători creştine, realizînd o frumoasă expoziţie de icoane prin care au dorit să-şi exprime marea bucurie a Învierii şi Luminii care a învins întunericul. Gazda evenimentului a fost Galeria de Artă „President” din Mangalia, vernisajul desfăşurîndu-se în prezenţa unui public format din studenţi şi cadre didactice ale Universităţii „Ovidius”, părinţi şi iubitori de artă din Mangalia. Studenţii au prezentat 18 picturi pe sticlă şi 16 picturi pe lemn, expozanţi fiind: Ionela Hederfai, Simona Giuglea, Mihaela Dascălu, Marina Olteanu, Flavia Lupu, Loredana Smeu, Mihail Alen Decebal, Costin Cristinel si invitatul lor, elevul Cătălin Maftei de la Liceul de Artă “Margareta Sterian” din Buzău. Lucrările au fost realizate pe parcursul unui an, la disciplina Tehnici ale artelor plastice şi Decorative, sub coordonarea asist.univ. Anamaria Baciu.

La vernisajul expoziţiei de icoane, şeful Catedrei de Arte Plastice şi Teatru, lect. univ. drd. Daniela Ţurcanu-Caruţiu, a vorbit despre cele patru lucruri care sînt prăznuite în Joia Mare: spălarea picioarelor apostolilor de către Hristos, Cina Domnească la care s-a instituit Taina Împărtăşaniei (Euharistia), ce are ca efect unirea reală cu Hristos, conform promisiunii Sale: Cel ce mănîncă Trupul Meu şi bea Sîngele Meu rămîne întru Mine şi Eu întru el (Ioan 6, 56), rugăciunea din grădina Ghetsimani şi prinderea Domnului de către cei ce voiau să-l ucidă, precum şi despre marea însemnătate a icoanelor în cultul ortodox. „Astfel, după cum ne învaţă preotul prof. dr. D. Stăniloae, trebuie să ne închinăm Domnului Hristos şi să cinstim pe Maica Domnului şi pe Sfinţi, şi prin icoanele care îi reprezintă. Dumnezeu ne-a acordat o posibilitate de a păstra vie şi conştiinţa prezenţei feţei Sale, mai ales că El păstrează în realitate această faţă pînă la sfîrşitul timpului. Acest mod de a păstra conştiinţa perpetuării prezenţei Domnului între noi cu faţa Sa umană, din planul Său invizibil, ni l-a lăsat Dumnezeu prin icoana Sa”, a subliniat lect. univ. drd. Daniela Ţurcanu-Caruţiu.

Expozanţii, studenţi în anii II şi III, au creat o serie de lucrări extrem de interesante, adevărate bijuterii artistice, realizate cu mare acurateţe şi mai ales cu har, care au trecut printr-o selecţie riguroasă, din peste 100 de creaţii fiind alese doar 34. Publicul a putut admira 18 picturi pe sticlă, lucrate după model (izvod, izvor). Fără proporţii anatomice, dar echilibrate cromatic, modelele în circulaţie după care se lucrează în prezent au o vechime de 200-300 ani. De menţionat este faptul că pe icoanele pe sticlă nu se semnează, întrucît nu sînt originale. Există cîteva elemente tipice, de care studenţii au ţinut cont în realizarea unei icoane pe sticlă. Astfel, se desenează unul sau mai multe personaje, iar restul spaţiului se umple cu chenare de flori, de sfoară răsucită, de steluţe sau este împodobit cu flori mai mari decît oamenii. La realizarea icoanelor de acest tip s-au folosit pensule foarte subţiri sau peniţa, iar culorile se utilizează aproape necombinate, poate doar mai stinse sau mai luminate, diluate în emulsie de ou.

La icoana pe lemn, cea mai importantă reprezentare este aceea a Icoanei Învierii. Reprezentările consacrate ale Învierii sînt: Coborarea lui Hristos la iad, Femeile mirofore la mormînt şi imaginea lui Hristos în slavă, aflat deasupra mormîntului. Spre deosebire de tabloul apusean, zugravul ortodox se opreşte în pictura sa asupra urmărilor Jertfei mîntuitoare a Fiului lui Dumnezeu şi a Învierii Sale: zdrobirea puterii morţii „cu moartea pre moarte călcînd”. Icoanele ortodoxe ni-L arată pe Hristos păşind peste porţile sfărîmate ale iadului, aceasta fiind imaginea consacrată de tradiţia Bisericii noastre şi ea face parte din învăţătura ortodoxă asupra Învierii.

Pe lîngă icoana ordodoxă, studenţii au mai expus şi lucrări după maeştrii prerenascentişti, pentru a aduce în prim plan diferitele maniere de abordare tehnică şi stilistică ale şcolilor din apus şi din răsărit.

Expoziţia de icoane prezentată de studenţii Facultăţii de Arte reprezintă un eveniment tradiţional, care are loc în fiecare an, în preajma sărbătorilor pascale, aducînd lumină şi bucurie atît în sufletele creatorilor, cît şi ale privitorilor.

Taguri articol


12