Într-o etapă a civilizaţiei umane dominată de gadgeturi, a folosi memoria creierului uman pare o încercare lipsită de beneficii dacă ne referim la a memora cuvinte, cifre, fapte sau alte date ce alcătuiesc memoria noastră de lucru. La ce ne foloseşte, atât timp cât avem în mână un telefon sau o tabletă, ori un laptop, iar efortul depus pentru memorarea sau evocarea informaţiilor cu ajutorul acestor instrumente este incomparabil mai mic? Ce se întâmplă însă dacă instrumentele electronice devin indisponibile? Desigur, rar se poate produce o astfel de situaţie, dar să ne imaginăm că ne aflăm în afara ariei de acoperire, nu avem curent electric, am pierdut telefonul şi ne aflăm într-un mediu străin, o calamitate ne pune într-o situaţie-limită, etc… Atunci, întreaga noastră existenţă materială rămâne să se bazeze pe ceea ce observăm şi percepem, pe capacitatea noastră cognitivă, pe memorie şi pe experienţele noastre trecute, individuale sau colective. Însă, chiar şi în afara unor circumstanţe extreme, sunt momente în care memoria creierului este necesară, aici şi acum, de neînlocuit: examenele. Din ce în ce mai des, elevii şi studenţii folosesc o “scuză” pentru insuccesele lor la examene: ”am învăţat, dar nu-mi aduc aminte nimic!” Suntem tentaţi să credem că nu e chiar aşa, că de fapt nu au învăţat, dar în realitate există elemente care le dau dreptate. Pentru a putea fi folosită corespunzător, memoria trebuie exersată. Neutilizată, ea se leneveşte şi nu ne mai ajută, mai ales în situaţii stresante, critice. Pentru a demonstra acest fapt, cadrele didactice ale Facultăţii de Psihosociologie de la Universitatea “Andrei Şaguna” din Constanţa, în colaborare cu Asociaţia de Psihoterapie Integrativă - şcoala Erskine, au iniţiat un program de cercetare având ca obiectiv găsirea celor mai bune metode de îmbunătăţire a calităţii memoriei de lucru, scopul final fiind acela de a creşte performanţa în învăţare.
Programul a debutat vineri, 11 octombrie 2013, ora 16.00, printr-un workshop susţinut în Aula Magna a Universităţii „Andrei Şaguna“, având ca temă: „Performanţă în învăţare prin tehnici de optimizare a memoriei”. Workshop-ul a fost susţinut de către psihoterapeut Camelia Alina Stavarache, preşedinta Asociaţiei de Psihoterapie Integrativă - şcoala Erskine, şi conferenţiar universitar Livica Frăţiman, medic şi psihoterapeut, decan al Facultăţii de Psihosociologie de la Universitatea „Andrei Şaguna”. Obiectivul principal al acestui workshop a fost acela de a crea un cadru de cercetare-pilot pentru compararea unor metode de creştere a eficienţei memoriei. Pentru început s-a utilizat ca metodă hipnoza, iar pentru comparaţie, tehnici corporale autoadministrate. Un eşantion de studenţi a primit sub hipnoză sugestii de îmbunătăţire a memoriei, iar un alt eşantion a fost instruit să realizeze, timp de şapte săptămâni, un program de antrenament mental denumit „integrativ memo”, alcătuit din exerciţii adresate principalelor sisteme neuropsihice de receptare a informaţiilor. La începutul şi la finalul programului se realizează testarea memoriei cu instrumente adecvate specifice acestui domeniu. Rezultatele vor fi prelucrate de către colectivul de cercetători şi vor fi publicate în reviste de specialitate, iar exerciţiile cele mai eficiente vor fi cuprinse în programe de antrenament al memoriei adresate elevilor, studenţilor şi altor categorii de persoane implicate în procese complexe de învăţare.
Workshop-ul desfăşurat la „Andrei Şaguna” s-a bucurat de interesul unui numeros public alcătuit din cadre didactice şi studenţi, care aşteaptă cu nerăbdare rezultatele cercetării. Această activitate se numără printre multe altele cu care „Andrei Şaguna” ne-a obişnuit, activităţi destinate în special tinerilor, elevi şi studenţi, adică celor care au cel mai mult nevoie de sprijin pentru a debuta în viaţa socio-profesională.