Anul viitor ar putea aduce majorări de taxe și impozite fiindcă încasările la buget vor scădea prin introducerea impozitului pe gospodărie, au susținut, miercuri, reprezentanții Coaliției pentru Dezvoltarea României. De aceea, Coaliția susține menținerea cotei unice. “2018 va fi un an greu, mult mai greu decât putem să ne gândim acum. Cred că va fi anul în care, dacă se va implementa această relaxare fiscală, la jumătatea anului va apărea o contrapondere”, a declarat, miercuri, Angela Roșca, membru în Consiliul director al Romanian Business Leaders (RBL), în cadrul unei conferințe dedicate modificărilor fiscale, organizată de Coaliţia pentru Dezvoltarea României.
Aceasta a arătat că introducerea noului impozit pe gospodărie creează îngrijorări în rândul mediului de afaceri. “În momentul de față vorbim despre un deficit bugetar calculat de FMI de 1,4% din PIB. Legat de 2018, prin eliminarea reținerii la sursă vom priva bugetul de 27 miliarde de lei. Posibil ca acești bani să nu fie încasați nici în 2019. Ne întrebăm: din ce va fi acoperit acest impact bugetar? Din controale fiscale agresive, din noi taxe sau dintr-un impozit progresiv? Ne preocupă că în paralel se discută despre majorări salariale fără o restructurare a sistemului public și, pe de altă parte, de o relaxare fiscală. Ne preocupă costurile de administrare ale acestui sistem. Am solicitat un studiu de impact”, a precizat Angela Roșca.
De altfel, inexistența studiului de impact privind noul sistem de impozitare a întrerupt discuțiile membrilor Coaliției pentru Dezvoltarea României cu reprezentanții Ministerului Finanțelor. Studiul de impact a fost demarat, dar nu există un orizont de timp când acesta va fi gata, au precizat organizatorii conferinței.
Întreg sistemul IT al ANAF, construit pentru cota unică
O altă problemă în implementarea noului sistem de impozitare a fost identificată de Ionuț Sas, de la Amcham: “Infrastructura IT a ANAF nu este într-o situație foarte bună. Toate aplicațiile software, tot sistemul este construit pentru cota unică. Schimbarea unei politici fiscale trebuie să aibă ca perspectivă creșterea colectării voluntare. Conceptul de gospodărie este destul de larg descris în acest moment. Vorbim despre șapte milioane de declarații care vor fi încărcate într-un sistem ce funcționează la o capacitate de peste 90%”.
Aceeași idee este subliniată și de reprezentanta AOAR, Ruxandra Jianu: “ANAF se luptă cu evaziunea fiscală și are probleme cu marea evaziune. În momentul în care se va disipa în milioane de declarații, problema se va complica. Pe de altă parte, există riscul ca declarațiile să fie completate greșit”. Iar acest risc și-l va asuma contribuabilul și nu consultantul fiscal. Dan Manolescu, președintele CCF a explicat: “Responsabilitatea completării declarațiilor fiscale este a contribuabilului. În acest nou proiect nu se prevede nimic despre cum va funcționa relația cu consultantul fiscal”.
Pe de altă parte, se pune problema ca statul să plătească salariile celor 35.000 de consultanți fiscali la care vor fi arondați contribuabilii, cheltuielile ajungând la circa un miliard de lei pe an. “La nivel mondial nu există un astfel de model ca statul să plătească un consultant fiscal care să ajute contribuabilul. Ideea sistemului fiscal este să fie construit ușor pentru a fi înțeles de contribuabilul de rând”, a arătat Manolescu.