Reporter: Ce părere aveţi despre spectacolele estivale?
Ştefan Răuţ: Eu am mai jucat în aer liber şi acest gen de spectacole nu reprezintă o noutate pentru mine. Este plăcut, pentru că publicul este mult mai aproape de tine şi îl simţi mai atent.
Rep.: Ce puteţi spune despre rolul pe care îl interpretaţi în spectacolul „Viaţă de artist”, care se joacă în stagiunea estivală a Companiei de Balet constănţene?
Ş. R.: Rolul este simplu, trăirile personajului sînt mai complicate. Este vorba de Johann Strauss, care, ca orice compozitor şi creator, are trăirile lui, mai mult sau mai puţin complicate.
Rep.: De-a lungul carierei, aţi dat viaţă mai multor personaje. Care dintre aceste roluri v-a plăcut mai mult?
Ş. R.: Mi-a plăcut rolul lui Athos din „Cei trei muşchetari”, coregrafia Germinal Casado. Mi-a plăcut acest rol pentru dramatismul său. Comparativ cu rolul Don Jose din „Carmen”, pe care nu l-am jucat, însă, îmi place mai mult Athos, pentru că primul ajunge să omoare din dragoste.
Rep.: Există un rol pe care v-aţi dori să-l interpretaţi?
Ş. R.: Întotdeauna există ceva nou, îţi doreşti un pedagog sau un coregraf nou, pentru că noutatea este întotdeauna binevenită. Cred că mi se potrivesc, în egală măsură, şi genul liric pozitiv şi cel liric negativ.
Rep.: Cum decurge relaţia coregraf - balerin?
Ş. R.: Pentru un artist balerin, coregraful este echivalentul dirijorului pentru orchestra simfonică. Coregraful îţi spune exact ce ai de făcut, cum vede el o anumită mişcare sau o trăire. Există, însă, coregrafi şi coregrafi. Unii îţi lasă o anumită libertate pentru interpretarea ta proprie şi există coregrafi care vor să faci exact ceea ce doresc ei.
Rep.: Care sînt sacrificiile pe care le face un balerin pentru o carieră de succes?
Ş. R.: Se fac sacrificii zi de zi. Există presiunea şi stresul zilnic. Un artist balerin are, zilnic, antrenament, plus ore de repetiţii. Pe de altă parte, există presiunea spectacolelor, care este de două-trei ori mai mare faţă de cea de la repetiţii. De ce spun asta? Pentru că, dacă ai responsabilitate într-un spectacol, ştii că toţi ochii din sală sînt îndreptaţi spre tine şi atunci faci totul pentru a te ridica la nivelul aşteptărilor publicului.
Rep.: Care este importanţa turneelor?
Ş. R.: Turneul te ajută să te faci cunoscut, este un mod de face reclamă, ţie, ca artist, instituţiei din care provii, oraşului şi, de ce nu, ţării, chiar dacă turneele sînt foarte obositoare.
Rep.: Mai este baletul atractiv pentru public?
Ş. R.: Este, dar depinde de ceea ce vede publicul pe scenă. Eu cred că baletul a rămas atractiv şi că, în Constanţa, există un public cald.
Rep.: Ce sfat le daţi tinerilor care doresc să urmeze o carieră în acest domeniu?
Ş. R.: Pentru meseria aceasta, trebuie să te naşti efectiv cu tot ceea ce trebuie, mă refer la calităţile fizice. De asemenea, ai nevoie şi de anumite calităţi psihice, pentru că ceea ce simt eu este că în fiecare zi vreau să renunţ şi apoi, să o iau de la capăt.