În război cu băncile

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

În război cu băncile

Economie 09 Septembrie 2010 / 00:00 531 accesări

TOT MAI MULŢI. Fenomenul organizării pe internet a clienţilor nemulţumiţi ai băncilor ia amploare, în prezent circa 3.500 de persoane fiind membre ale grupurilor care vizează 12 instituţii, cu scopul de a creşte puterea de negociere pentru rezolvarea unor probleme sau aplicarea noilor reglementări în domeniu. În prezent, există grupuri pe Yahoo formate din clienţi ai BCR, BRD, Volksbank, Alpha Bank, Raiffeisen, ING, Bancpost, RBS, Credit Europe Bank, OTP Bank, Banca Românească şi Banca Transilvania. De la începutul acestei săptămâni au fost formate cel puţin trei noi grupuri, respectiv din clienţi ai BRD, Alpha Bank şi Banca Românească, interesaţi de aplicarea corectă a OUG 50/2010 privind creditele consumatorilor. De la înfiinţare, din 6 septembrie, grupurile au adunat circa 30 de clienţi BRD, 50 de persoane care au credite la Alpha Bank şi peste 10 clienţi cu împrumuturi la Banca Românească. Şi clienţii RBS au format un grup întrucât le este teamă că băncile vor încerca să transpună noile reglementări în defavoarea lor. Grupul OTP Bank România a fost creat „pentru clienţii nemulţumiţi şi abuzaţi de către bancă” şi este format din peste 130 de persoane, care au ca scop formarea unui proces colectiv. Şi clienţii ING vor să se adune cât mai mulţi pentru a fi reprezentaţi de un avocat într-un proces colectiv împotriva băncii. În numai şapte zile, grupul are 300 de oameni. Membrii grupului „împotriva abuzurilor Raiffeisen”, respectiv circa 170 de persoane, au ca obiective eliminarea comisionului de administrare lunară a creditului şi obligarea băncii să aplice OUG 50/2010. Trendul înfiinţării de astfel de grupuri a fost declanşat de clienţii Volksbank şi BCR, care s-au strâns încă din luna iunie.

OBLIGATE SĂ SE CONFORMEZE. Inspectorul coordonator al Inspectoratului de Concurenţă Constanţa, Ioan Bădică, spune că sistemul bancar din România nu trebuie să ignore aplicarea dispoziţiilor acestei ordonanţe şi nici să determine clienţii băncilor să se organizeze în grupuri pentru a forţa instituţiile de credit să aplice aceste măsuri. „Problema care ne surprinde este faptul că băncile respectă cu greu această ordonanţă. Ele caută tot felul de tertipuri care, în opinia noastră, sunt considerate ilegale”, a declarat Bădică. El a arătat că lipsa concurenţei dintre bănci a condus la aceste abuzuri în relaţia cu clienţii. „Acum, băncile trăiesc foarte bine din creditele acodate statului disperat să facă rost de bani şi nu se mai chinuie să vină cu oferte tentante pentru clienţi. Sperăm ca odată cu intrarea economiei pe un făgaş normal, concurenţa dintre bănci să reapară şi să nu mai existe astfel de probleme”, a spus Bădică.

CURG RECLAMAŢIILE. După intrarea în vigoare a OUG 50/2010, numărul reclamaţiilor privind perceperea comisionului de risc aferent contractelor de credit aflate în derulare a crescut. Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor a înregistrat, de la intrarea în vigoare a ordonanţei, 536 de reclamaţii referitoare la credite, dintre care 109 s-au referit la perceperea comisionului de risc, fiind aplicate amenzi de 270.000 de lei. Din luna iunie şi până în 24 august, pe domeniul financiar-bancar au fost înregistrate 1.428 de reclamaţii, dintre acestea 936 au fost pe servicii bancare, 453 vizând creditele. Din cele 453 de reclamaţii având ca obiect creditele, 89 se referă la perceperea comisionului de risc. În perioada 25 august - 8 septembrie s-au înregistrat 212 reclamaţii, din care 85 au vizat creditele şi 20 au făcut referire la perceperea comisionului de risc.



12