ÎNCOTRO? Piaţa cardurilor din România, care stagnează de câţiva ani la circa 14 milioane de unităţi, pe fondul reaşezării portofoliilor, poate fi stimulată de bănci prin oferirea de beneficii suplimentare pentru clienţi, stimulând tranzacţiile fără numerar cu un ritm de creştere de 1 - 2 procente anual. „Este interesant că urcă în continuare tranzacţiile la POS-uri. Dacă la ATM vorbim de 2 - 3 - 4 procente anual, la POS vorbim în continuare de un plus de 30 - 40% creşteri tranzacţionale“, spune vicepreședintele Retail / Private Banking al Băncii Comerciale Române (BCR), Dana Demetrian. În opinia sa, o constrângere pentru lărgirea portofoliului de carduri este reprezentată de populaţia totală a României, de circa 19 milioane de persoane. Și totuși, este încă loc de creştere pe segmentul tinerilor şi al persoanelor care au depozite la bănci, însă nu deţin un cont curent şi un card - „O să venim cu câteva noutăţi în viitorul apropiat pentru a încuraja această relaţionare prin card, chiar şi pentru cei care au doar depozite. Încercăm să relaţionăm toată viaţa clienţilor prin card, indiferent că au depozite, credite, alte produse de economisire sau asigurări de viaţă. Acest lucru va duce şi la creşterea tranzacţiilor fără numerar. Nu suntem idealişti, să ajungem la 100% non-cash, dar cred că 1 - 2 procente putem să câştigăm în fiecare an“.
NFC, LA GUNOI Oficialul BCR punctează că trebuie dezvoltate alte facilităţi la carduri decât cele clasice, astfel încât ele să aibă o utilizare mai largă decât plăţile standard cu care clienţii s-au obişnuit. O notă - dacă, în 2009, piaţa cardurilor avea ca ţinţă tehnologia NFC, de plată cu telefonul mobil la comercianţi, în prezent s-a constatat că s-ar putea să nu mai fie neapărat o idee bună, pentru că cei mai mulți comercianți nu au investit în această tehnologie. În opinia lui Demetrian, reducerea comisioanelor interbancare la sfârşitul acestui an, la 0,2% pentru cardurile de debit şi 0,3% pentru cele de credit, va produce schimbări în piaţă - „Băncile vor fi nevoite să construiască un alt tip de card, mai valoros, iar comercianţii vor trebui să înțeleagă că a venit momentul să investească şi ei“.