În ciuda speranţelor unora şi altora, ecourile accidentului aviatic în care, din cauza incompetenţei serviciilor din România, doi oameni au murit nu se sting. Sau nu le lăsăm noi să se stingă. Dacă noi ştim foarte bine cum stau lucrurile în România, cine ţine în braţe pe cine şi de ce (vă sună cunoscut „Eu ţin cheile în Justiţie”?), iată că nici presa internaţională nu a rămas indiferentă. În weekend, „Washington Post“ titra că, în ţara celor şapte servicii secrete, o misiune de salvare banală a eşuat.
Duminică, reprezentanţii Asociaţiei profesionale a Controlorilor de Trafic Aerian - RATCA şi ai Sindicatului Serviciilor de Trafic Aerian din România - ATSR, din cadrul RA ROMATSA, au trimis un comunicat în care se disculpau de zor şi cereau clemenţă opiniei publice. Din păcate, acest lucru nu are cum să se întâmple deoarece una dintre certitudinile episodului dramatic din Apuseni este aceea că serviciul secret STS şi ROMATSA au procedat cu o incompetenţă vecină cu boala psihică. STS a livrat către 112 coordonate greşite ale locului prăbuşirii, trimiţând sutele de salvatori să orbecăie degeaba prin munţi, iar ROMATSA nu a fost în stare să identifice semnalul de pe frecvenţa 121,5 MHz a ELT-ului avionului prăbuşit, a dat vina pe Centrul de decriptare din Rusia (care are competenţe în ce priveşte semnalele primite pe frecvenţa 406 MHz şi nu pe cea de 121,5), iar dispecerii acesteia nu ştiau că ELT-ul se opreşte de la faţa locului şi nu din birou.
În sprijinul afirmaţiilor de mai sus vin şi declaraţiile radioamatorilor clujeni de la Clubul „Transilvania Connection“, care au spus că epava avionului prăbuşit în Apuseni putea fi găsită în cel mult 30 de minute de la accident. Ei spun că, dacă ar fi fost solicitaţi, puteau indica rapid, cu o precizie de 90%, zona în care se afla aparatul de zbor. În Cluj-Napoca sunt în jur de 400 de pasionaţi de radioamatorism, majoritatea organizaţi în jurul Clubului „Transilvania Connection”.
PÎCCJ Potrivit Biroului de informare publică şi relaţii cu presa din cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, „în cauza privind accidentul aviatic produs la data de 20 ianuarie 2014, soldat cu decesul a două persoane şi cu vătămarea corporală a altor cinci, procurorii Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Alba Iulia continuă audierea martorilor şi a persoanelor vătămate, inclusiv prin intermediul unor comisii rogatorii cu privire la cei care domiciliază pe raza altor judeţe. De asemenea, pe lângă expertizele medico-legale dispuse în cauză, urmează a fi efectuate şi expertize tehnice, procurorii solicitând, totodată, date şi înscrisuri de la diferite instituţii privind procedurile de zbor şi acţiunile de salvare”.
COMISIA DE APĂRARE VA LUA ÎN DISCUŢIE TRAGEDIA AVIATICĂ DIN MUNŢII APUSENI Preşedintele Comisiei de apărare din Senat, Corneliu Dobriţoiu, a declarat, ieri, că va fi luată în discuţie, în cadrul comisiei, tragedia aviatică din Munţii Apuseni, iar în ceea ce priveşte înfiinţarea unei comisii de anchetă pe această temă, va trebui să se ţină cont de voturile senatorilor. „Cu certitudine vom lua în discuţie tragedia aviatică din Munţii Apuseni, în aşa fel încât să clarificăm şi modul în care, din punct de vedere legal, din punct de vedere al documentelor, cooperarea ar fi fost facilitată. Bineînţeles, ne vom apleca şi asupra audierii reprezentanţilor instituţiilor respective, gândindu-ne şi la faptul că, concomitent, se desfăşoară anchetele Corpului de control al premierului, a Ministerului Transporturilor şi, de ce nu, şi ancheta separată a Procuraturii“, a precizat Dobriţoiu. Cât priveşte raportul preliminar privind cauzele accidentului aviatic, acesta a spus: „Toată lumea ştie deja că ROMATSA este instituţia coordonatoare pentru identificarea epavelor avionului. Mai departe, sunt convins că la nivelul şedinţei CSAT se va lua în discuţie şi modul în care STS-ul a intervenit, a ajutat la identificarea supravieţuitorilor ca urmare a semnalului trimis la 112“, a spus Dobriţoiu. Întrebat dacă ştie care sunt atribuţiile STS şi dacă acest serviciu avea sau nu responsabilitate în cazul accidentului aviatic din munţii Apuseni, Dobriţoiu a spus: „Problema de fond este că, în momentul în care se emite un semnal pe 112, atunci ar trebui receptate şi identificate şi locul de unde emite şi alte date care sunt în atenţia serviciului. Pentru că STS-ul gestionează atât infrastructura 112, cât şi activităţile pe 112“, a mai precizat preşedintele Comisiei de apărare.
OPERAŢIA COPILOTULUI RĂZVAN PETRESCU A DECURS FOARTE BINE Copilotul Răzvan Petrescu, rănit în accidentul aviatic din Munţii Apuseni, a suferit, ieri, o intervenţie chirurgicală la piramida nazală şi la femur, iar operaţia a decurs "foarte bine", afirmă tatăl bărbatului, Dan Petrescu. "Am vorbit cu medicul şi doar două cuvinte am vrut să aud. Mi-a spus că operaţia a decurs foarte bine şi e OK. Nu am alte amănunte. A fost operat la piramida nazală şi la un femur. Mi s-a spus că ar putea fi operat la bazin, dar nu ştiu când, în funcţie de starea lui de recuperare. Poate săptămâna asta, dar nu se ştie exact", a spus Dan Petrescu. Intervenţia chirugicală efectuată ieri, de o echipă multidisciplinară de medici de la Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă (SCJU) Cluj, a durat peste trei ore. Tot ieri, directorul de îngrijiri al SCJU Cluj, Monica Costin, a declarat că starea de sănătate a celorlalţi trei răniţi în accidentul aviatic din Munţii Apuseni este bună. Cei patru răniţi internaţi la SCJU Cluj sunt medicii Valentin Calu de la Elias, Cătălin Pivniceru de la Spitalul "Sf. Maria" şi Sorin Ianceu de la Spitalul Municipal din Beiuş (Bihor), precum şi copilotul Răzvan Petrescu. Medicul coordonator al UPU din cadrul SCJU Cluj, Adela Golea, declara, în 22 ianuarie, că toţi cei patru pacienţi au politraumatisme, ceea ce impune în continuare spitalizarea lor la secţia de terapie intensivă. "Pacienţii sunt bine. Rămân internaţi la terapie intensivă pentru că aici rămân bolvanii care pot avea şi complicaţii, pentru că traumatismele nu sunt simple, este vorba despre politraumatisme. Chiar dacă unii mergeau pe picioare, nu înseamnă că nu au leziuni multiple - leziuni faciale, leziuni toracice, leziuni de membre şi leziuni toracice. Mai ales unde sunt cu intersectare costală, şi pe stânga, şi pe dreapta sunt însoţite de contuzii pulmonare care pot duce la complicaţii", spunea Golea.
LA O SĂPTĂMÂNĂ DE LA ACCIDENT, MEDICUL ZAMFIR ŞI-A RELUAT ACTIVITATEA Reamintim că medicul Radu Zamfir a fost externat pe propria răspundere, în 21 ianuarie, de la SCJU din Cluj, ajungând în Capitală la bordul unui avion de linie. Ulterior, medicul a susţinut o conferinţă de presă la Institutul Fundeni, el spunând că datorită lui Adrian Iovan sunt cinci oameni în viaţă. El a fost externat duminică, la o săptămână de la accidentul din Apuseni, iar luni şi-a reluat activitatea în Centrul de chirurgie digestivă şi transplant hepatic Fundeni, a declarat managerul unităţii sanitare, dr. Carmen Orban. "Dr. Radu Zamfir a fost internat în Centrul de Chirurgie Generală şi Transplant Hepatic al Institutului Clinic Fundeni în perioada 22-26 ianuarie, interval în care a facut fizioterapie şi a urmat un tratament homeopat specific şocului post-traumatic. Examinarea IRM (explorare imagistică prin care se obţin secţiuni tomografice - n.r.) efectuată în cursul zilei de 23 ianuarie nu a arătat niciun fel de leziuni somatice", a mai spus managerul Orban. Totodată, medicul Zamfir a fost evaluat prin două examene psihologice consecutive. "Examenele psihologice atestă faptul că medicul Zamfir este într-o stare psihică normală. Ieri, dr. Radu Zamfir s-a întors la serviciu, urmând deocamdată un program de reintegrare profesională care prevede reluarea treptată a activităţii operatorii", a mai spus Orban. (Va urma)