Un tren accelerat a lovit, ieri, o locomotivă, în judeţul Bistriţa-Năsăud, informaţiile furnizate de autorităţi cu privire la numărul victimelor fiind contradictorii, ISU indicând două persoane rănite, iar prefectul judeţului spunând că sunt trei răniţi. Accelaratul Timişoara - Sighetu Marmaţiei s-a ciocnit cu o locomotivă care venea dinspre Sighet şi se îndrepta spre Salva, accidentul avînd loc între localităţile Fiad şi Romuli. Echipajele de la ambulanţele Serviciului Judeţean de Ambulanţă şi ale SMURD au acordat primul ajutor victimelor, iar acestea au fost transportate la spital. Primarul comunei Romuli, Ioan Monisa, a declarat că ceilalţi pasageri din tren, care erau în stare de şoc, au fost scoşi din garnitură, care se afla într-o zonă abruptă, greu accesibilă, şi au fost duşi la sediul primăriei. Potrivit afirmaţiilor primarului, accidentul s-a produs după ce trenul accelerat s-a defectat, la intrarea în Romuli, iar locomotiva acestuia a luat foc. O a doua locomotivă a venit la faţa locului şi s-a ciocnit de garnitură. Secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Gheorghe Popa, a declarat că \"aproape sigur\" mecanicul locomotivei care trebuia să o înlocuiască pe cea defectă a trenului accelerat Timişoara - Sighetu Marmaţiei nu a respectat procedura şi riscă să i se desfacă contractul de muncă. Popa a spus că o echipă a Autorităţii Feroviare s-a deplasat deja la locul accidentului şi dacă se va constata că mecanicul este cel vinovat, ceea ce este cel mai probabil, i se va desface contractul de muncă. Secretarul de stat a subliniat că nu sunt alte trenuri afectate de acest accident. Pe de altă parte, ministrul interimar al Transporturilor, Radu Berceanu, a declarat că gradul de indisciplină a crescut foarte mult, cel care a produs accidentul circulând cu 50km/h, deşi era obligat să circule cu 20 de km/h. Autoritatea de Siguranţă Feroviară Română (ASFR) din cadrul Autorităţii Feroviare Române (AFER) a controlat, de la începutul anului, 20 de operatori feroviari de marfă şi călători din totalul de 30, fiind găsite mai multe neconformităţi, a declarat inspectorul şef Gelu Dae. Începând de luni, AFER va realiza controale la cele trei companii feroviare de stat CFR Călători, CFR Infrastructură şi CFR Marfă. \"Controalele se desfăşoară în baza unui program trimestrial aprobat de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, acestea efectuându-se indiferent de evenimentele feroviare care se produc. Au fost descoperite nereguli la instruirea personalului, în special la mecanicii de locomotive, mulţi fiind descoperiţi neautorizaţi. Nu este de mirare că, până în prezent, din cele 14 accidente feroviare, trei au fost cauzate de eroarea umană\", a spus Dae. Potrivit acestuia, inspectorii au descoperit câteva cazuri în care mecanicii au depăşit limita programului admis. \"La unii operatori feroviari s-a descoperit că reparaţiile la materialul rulant nu au fost efectuate deloc sau au fost făcute cu întârziere şi astfel se blochează o frână la o locomotivă sau macazul nu este în stare de funcţiune\", a explicat acesta.
Grupul parlamentar al PNL din Camera Deputaţilor a decis, ieri, să solicite Comisiei de industrii a Camerei să-l invite la audieri pe ministrul Berceanu, care să prezinte soluţiile pentru \"menţinerea şi întărirea unui climat de siguranţă pe calea ferată\". Anunţul în acest sens a fost făcut de deputatul Diana Tuşa, membru al Comisiei de industrii şi servicii a Camerei. Ea a precizat că, la propunerea PNL, ministrul Radu Berceanu a transmis comisiei, la 20 octombrie, un raport privind starea sistemului feroviar din România, raport care, în opinia liberalilor, este \"simplă maculatură\". \"Noi am solicitat să ne prezinte soluţii concrete, el ne-a transmis un raport care nu prezintă nicio soluţie. Ba, în raport se precizează că „pe fondul frustrărilor generate de creşterea şomajului şi scăderea veniturilor unor categorii de oameni, e posibil ca acest fenomen să ia amploare“\", a arătat Tuşa. Ea a mai spus că \"scăderea gradului de disciplină a personalului\", invocat de Berceanu în raport, nu constituie o scuză pentru situaţia din sistemul feroviar.