Surprinzător sau nu, RATC Constanța anunță publicul călător că introduce în circulație cel de al patrulea lot de autobuze ISUZU. Asta înseamnă că numărul autobuzelor noi ce vor circula pe rutele de transport în comun se ridică la 80, din totalul de 104 achiziționate. Practic, au mai rămas de adus doar 24 de autobuze noi, pentru a se completa întregul parch auto achiziționat. Potrivit Primăriei Constanța, noua bază de transport în comun creează toate condiţiile necesare deplasării constănţenilor în condiţii de siguranţă, confort şi timp bine definit între staţii. Autobuzele beneficiază de următoarele dotări de ultimă generație: acces facil prin sistemul cu podea coborâtă, rampe pentru persoanele cu dizabilități, sisteme de climatizare și dispersie odorizant, 8 camere de luat vederi-6 la interior și 2 la exterior, sistem 3D cu camere video pentru numărarea pasagerilor, sistem audio-video pentru informarea pasagerilor: panouri cu led exterioare față/ lateral/ spate/, panou interior, 2 monitoare de 21.5, sistem destinat încărcării dispozitivelor mobile USB Charge 5V-1A și capabilitate Fleet Management. Motorizarea este de tip Diesel, cu sistem de protecție Euro 6.
PRIMII PAȘI PENTRU AUTOBUZE ELECTRICE
Pe lângă cele 104 autobuze achiziționate prin împrumutul de la BERD, municipalitatea intenționează să achiziționeze și mijloace de transport electrice. La sfârșitul lui iulie a fost aprobată o hotărâre prin care Constanța a fost angrenată într-un proiect ce presupune achiziționarea a 41 de autobuze electrice, dintre care 21 au 12 metri și 20 de 10 metri, cu ajutorul Guvernului României. Din păcate, se pare că și acest demers se dovedește a fi anevoios, aparent din cauza mai multor modificări de ordin legislativ și birocratic. După aprobarea proiectului prin care urmează să fie achiziționate autobuzele electrice, consilierii locali constănțeni au revizuit de câteva ori hotărârea adoptată inițial. Acum vor fi în situația de a modifica din nou documentul. Pe ordinea de zi a ședinței de Consiliu Local din 28 februarie, figurează două proiecte de modificare a hotărârilor prin care s-a aprobat achiziționarea autobuzelor electrice. Schimbările vizează cheltuielile neeligibile ce vor fi suportate de municipalitate după ce taxa pe valoarea adăugată aferentă achiziției a fost declarată cheltuială neeligibilă. În total, Primăria va fi nevoită să suporte cheltuieli neeligibile aferente TVA de aproximativ 17,5 milioane de lei.
DOI ANI PENTRU A ÎNCEPE REORGANIZAREA RATC... ȘI NICI ACUM NU S-A ÎNCHEIAT
O altă decizie importantă pentru modernizarea sistemului de transport în comun din Constanța a fost luată la sfârșitul lui octombrie, când consilierii locali au decis că Regia Autonomă de Transport în Comun (RATC) Constanța se va transforma în societate pe acțiuni, care va purta numele de CT BUS SA. Amintim că, la sfârșitul lui 2016, Primăria Constanța a contractat un împrumut de 100 de milioane de lei de la BERD. Cu acești bani, municipalitatea a promis că va asigura, în primul rând, reînnoirea parcului auto până în 2018. „Condițiile de finanțare sunt extrem de bune și, totodată, BERD asigură un grant de 500.000 de euro, pentru asistența tehnică și juridică în vederea configurării unei noi societăți de transport în comun, care să se nască din reorganizarea RATC. Ne propunem să achiziționăm mijloace de transport moderne și ecologice, care să fie dotate cu echipamente de siguranță pentru călători, pentru studierea comportamentului șoferului în trafic. De asemenea, vrem ca viitoarea companie să fie adaptată la tot ce înseamnă aplicație pe terminalele mobile, să permită achiziționarea biletelor în sistem electronic și să cenzureze accesul celor care nu dețin legitimații de călătorie pentru transportul în comun”, a declarat primarul Decebal Făgădău, în toamna lui 2016, când s-a luat în discuție prima dată reorganizarea RATC.