Saga piraţilor lumii moderne continuă. În largul coastei Nigeriei, ieri, persoane înarmate, aflate în ambarcaţiuni rapide, au atacat un petrolier încărcat cu 4.000 de tone de motorină, au răpit un membru al echipajului şi au avariat grav structura vasului. Trei surse private din domeniul securităţii au declarat că nava MT Meredith a fost atacată la Bonny Fairway Buoy, în largul Deltei petroliere a Nigerului, o rută folosită în mod regulat de navele petroliere. Marinarul răpit este român, informaţie confirmată de Ministerul Afacerilor Externe, ai cărui reprezantanţi afirmă că, prin ambasada ţării noastre din Nigeria şi prin autorităţile competente, se fac deja demersurile necesare pentru eliberarea marinarului. Vasul atacat se îndrepta, cel mai probabil, către Port Harcourt, dinspre Lagos. Forţa militară responsabilă cu asigurarea securităţii în Delta Nigerului nu a putut fi contactată imediat. „Nava a cerut asistenţă întrucît motorul şi suprastructura ar fi fost avariate grav”, a precizat una dintre sursele din domeniul securităţii. Atacul este cel mai recent dintr-o serie de acte de piraterie în largul Deltei Nigerului, unde se află cea mai importantă industrie petrolieră şi a gazului. Lipsa de securitate din regiune a redus cu o cincime producţia petrolieră a Nigeriei, în ultimii ani. În aceeaşi zonă, cu nouă zile în urmă, piraţii au atacat o navă aflată sub pavilion norvegian ce avea 52 de marinari la bord. La sfîrşitul săptămînii trecute, persoane înarmate au atacat un vas de servicii petroliere la platforma de încărcare Bonny (operată de un consorţiu format de Royal Dutch Shell cu firma petrolieră de stat NNPC). Mai mulţi membri nigerieni ai echipajului au fost răpiţi. După cum spun cei ce cunosc regiunea respectivă, de regulă, piraţii eliberează ostaticii destul de repede, în schimbul unor sume de bani. În ceea ce priveşte acest caz, reprezentantul Federaţiei Internaţionale a Transportatorilor (ITF) în ţara noastră, Adrian Mihălcioiu, a declarat că încearcă să afle detalii despre marinarul român răpit, precizînd că încercările sale de a lua legătura telefonic cu autorităţile internaţionale în domeniu, pentru a afla amănunte despre cele petrecute, au fost zadarnice, dar că va continua demersurile. Potrivit lui Mihălcioiu, în 2008 au fost înregistrate, la nivel mondial, 293 de atacuri piratereşti, cu 11% mai multe decît cu un an înainte, majoritatea petrecîndu-se pe coastele Somaliei şi Nigeriei. În aceste atacuri, 49 de nave au fost răpite, fiind luaţi ostatici 889 de membri de echipaj, 11 marinari au fost omorîţi, 21 daţi dispăruţi, iar 32 au fost răniţi. “În cazul a 46 de nave, a fost vorba de atacuri armate”, a menţionat reprezentantul ITF România. În atacurile piratereşti de după 1990, au căzut victime şi opt marinari români, de pe patru nave, şi şase muncitori români de pe platforme petroliere. “Românii au scăpat teferi în cele din urmă, în urma eliberării lor sau a răscumpărării”, a mai afirmat Mihălcioiu. Reprezentantul ITF a precizat că, “din păcate, apele Nigeriei şi Somaliei continuă să fie nesigure pentru navigatori”.