Începe ranfluarea împingătorului scufundat

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Incendiu devastator 12 ore de luptă cu flăcările

Începe ranfluarea împingătorului scufundat

Eveniment 07 Aprilie 2014 / 00:00 1671 accesări

Explicaţii pertinente şi detalii despre ce s-a întâmplat în noaptea cumplitului incendiu care a devorat împingătorul „Dunafoldvar“ şi l-a trimis pe fundul Canalului Dunăre - Marea Neagră vom afla abia peste aproximativ zece zile. Poate nu este chiar un mister, deşi pentru unii marinari cu state vechi este: împingătorul s-a scufundat după mai bine de 12 ore, interval în care s-au desfăşurat operaţiuni de stingere a incendiului. Cum a fost posibil aşa ceva? Adevărul va fi relevat de rezultatele anchetei care va începe după ce împingătorul va fi scos din mâlul apelor Canalului. Povestea sa este simplă: vineri seară, în jurul orei 21.30, un apel la dispeceratul firmei Transcanal SRL Agigea, reprezentantul armatorului în România, anunţa un incendiu pe împingătorul „Dunafoldvar“, sub pavilion Ungaria, care se afla la km 29+500 al Canalului Dunăre - Marea Neagră. Comandantul a fost îndrumat să apropie nava de mal şi aşa a reuşit să se salveze, alături de ceilalţi şase marinari, dintre care doi români (ceilalţi cinci sunt de etnie maghiară). „Pentru stingerea focului, au intervenit atât pompieri militari de la Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă (ISU) Dobrogea, precum şi o navă-pompier a Administraţiei Canalelor Navigabile. După 12 ore de luptă cu flăcările, în cursul dimineţii, după ce operaţiunile de stingere a incendiului au fost finalizate, a început să bată un vânt puternic, iar flăcările au reizbucnit. Ca urmare a intervenţiei de lichidare a incendiului, împingătorul s-a îngreunat şi s-a scufundat”, a declarat, sâmbătă, directorul Companiei Naţionale Administraţia Canalelor Navigabile (CN ACN), Daniel Georgescu. El a precizat aseară, pentru „Telegraf”: „Da, 90% este confirmat: incendiul a izbucnit de la un scurtcircuit la instalaţia electrică”.

Directorul ACN a mai declarat că un împingător cu două barje, de la Galaţi, va ajunge în zonă pentru a scoate nava la suprafaţă, întreaga operaţiune fiind estimată la aproximativ zece zile. „Poate chiar mai repede”, ne spune directorul ACN, „pentru că firmele care se ocupă de depoluare au acţionat încă din timpul operaţiunilor de stingere a incendiului. Când nava a luat apă, tot ce era în sala maşinilor şi în santină a ajuns la suprafaţă. Dacă scufundaţi un banal motor în apă, veţi vedea la suprafaţă o pată de ulei. Asta s-a întâmplat în acest caz şi au fost montate baraje antipoluante în zona respectivă, situaţia este sub control. S-a intervenit cu materiale, cu substanţe absorbante, cu batiste de colectare a hidrocarburilor, cu absolut tot ce este necesar”. Suprafaţa pe care se întind barajele antipoluare este de 400 de metri pătraţi. În zonă acţionează, încă de ieri, o barjă, care încarcă apa contaminată. „Apa contaminată va fi preluată de două firme, care o vor decontamina. Operaţiunile de ranfluare nu pot începe până când apa decontaminată nu va fi îndepărtată”, a mai declarat, pentru „Telegraf”, directorul ACN. El a menţionat că îngrijorările pe această temă nu sunt necesare, deoarece tancurile de combustibil ale împingătorului, în care se află peste 90 de tone de motorină, sunt intacte. Cât despre trafic, directorul ACN spune că, „în momentul de faţă, Canalul este navigabil, ce-i drept cu restricţii de trafic în zona sinistrului, unde se tranzitează pe un singur fir de navigaţie, în mod alternativ“.

În noaptea fatidică, împingătorul transporta şase barje cu minereu de fier, care urmau să ajungă în Austria. După manevrele de aducere a navei la mal, barjele au rămas legate de „Dunafoldvar“ într-un singur bord, din cauza curenţilor ajungând într-un unghi de 45 de grade spre centrul Canalului. La scurt timp, au fost preluate de un alt împingător, trimis de Transcanal Agigea, de la Cernavodă. Cu această ocazie, au fost preluaţi şi cei şapte marinari care se aflau la bordul lui „Dunafoldvar“. Potrivit lui Ion Cornea, agent al firmei Transcanal Agigea, nava este asigurată.

Taguri articol


12