Debutul anului școlar bate la ușă, iar părinții care au copii ce încep activitatea la creșă, grădiniță sau clasa 0 își fac griji cu privire la modul în care cei mici se vor adapta la noutatea din viața lor. Fie că ne referim la primele zile de la creșă sau grădiniță, unde copilul este nevoit să schimbe mediul familial și cunoscut de acasă cu traiul în colectivitate, sau ne gândim la primele zile de școală, când jocul și activitățile ludice sunt înlocuite de un program mai fix, de lecții și teme, schimbările pot fi greu de acceptat de cei mici, iar primele săptămâni de acomodare pot fi un calvar atât pentru copii, cât și pentru părinți. Pentru a veni în ajutorul părinților, am discutat cu un psiholog despre cum pot face mai ușoară tranziția celor mici la noul program de la grădiniță sau școală. Psihologul Cristina Gemănaru a explicat pentru ”Telegraf” că în cazul trecerii la creșă la grădiniță sau la școală vorbim de praguri de vârstă diferite, copiii având nevoi diferite. Astfel, atunci când copilul intră la creșă, având o vârstă foarte mică, el este dependent încă de părinte. ”Faptul că este lăsat la creșă este resimțit de cel mic ca pe un abandon, iar copilul începe să aibă un comportament de criză: plâns, neliniște, senzația de abandon, stări care sunt normale, însă părintele trebuie să îl pregătească pe copil pentru această despărțire”, a explicat psihologul. Pentru asta, de-a lungul dezvoltării sale, nu este recomandat ca părinții să aibă obiceiul de a pleca pe furiș atunci când îl lasă pe cel mic cu bunicii. ”Copilul intră în panică și are impresia că e abandonat, de aceea va plânge mai mult și nu îi va scăpa din ochi pe părinți. Cu toate că este mic, este mai bine ca părintele să explice copilului că mama pleacă, dar se întoarce, așa el va avea siguranța că cineva va veni mereu după el și va accepta mai ușor să rămână la grădiniță”, a explicat specialistul. La creșă, cu toate că cel mic plânge, părintele nu trebuie să arate că este îngrijorat și speriat de reacția copilului, pentru că îi întărește comportamentul și amplifică conflictul la nivel emoțional al micuțului. ”Părintele trebuie să îi vorbească pe un ton jos, să reducă tonalitatea, pentru a-l liniști pe copil, și să îi explice că va rămâne cu copiii, că mama merge la munca ei și copilul la munca lui, să îi arate pe ceas când se va întoarce și să nu lungească prea mult despărțirea”, a explicat Gemănaru. Aceasta a adăugat că părintele trebuie să fie consecvent în fiecare dimineață când duce copilul la grădiniță și să nu cedeze tentației de a-l lua mai devreme, pentru că adaptarea va fi mai dificilă dacă nu există consecvență.
La trecerea la școală, elevii au un alt prag de trecut, pentru că sunt nevoiți să schimbe activitățile ludice cu cele de învățare și acumulare de cunoștințe. Pentru a face mai ușoară tranziția, părinții ar trebui ca, înainte cu câteva zile de începutul anului, să le explice copiilor cum este la școală, ce se va întâmpla, ce se va schimba, ce va rămâne la fel. ”Trebuie să nu pună accent pe faptul că va fi rău, că nu va putea să facă nimic. În schimb, ar putea să viziteze școala, să îl implice pe cel mic în cumpărarea rechizitelor, a ghiozdanului. Nu este deloc rușine să recunoaștem că și noi am avut emoții în clasa I”, a explicat psihologul. De asemenea, specialistul Cristina Gemănaru a subliniat că este foarte important ca părinții să nu pună standarde copiilor, să nu le repete că vor fi cei mai buni din clasă, că vor lua numai calificativul ”Foarte bine”, pentru că ar putea avea surprize. ”La școală, nu toți elevii pot primi notele maxime și vor fi dezamăgiți de ei atunci când vor vedea că sunt și alți copii care vor să fie cei mai buni. Foarte mulți părinți greșesc impunând standarde și se panichează când cel mic obține un rezultat mai puțin bun. Trebuie să înțelegem că școala nu înseamnă doar note de 10, ci presupune formarea și educarea copiilor pe termen lung”, a precizat Gemănaru.