Pentru a șasea oară la rând, județul cu cea mai mare rată de promovabilitate la Evaluarea Națională este Brăila, unde rată de promovabilitate este de 89,54%, înainte de contestații. Potrivit statisticilor, 9 au obținut media 10,00, iar alți 260 de absolvenți au avut medii între 9 și 9,99. Au mai existat 362 de medii între 8 și 8,99, 387 de medii între 7 și 7,99, 404 medii între 6 și 6,99 și 240 medii între 5 și 5,99.
Potrivit informațiilor furnizate de șeful interimar al Inspectoratului Școlar Județean (ISJ) Brăila, Dan Gheorghița, citat de site-ul portalinvatamant.ro, dintr-un număr total de 2.779 elevi înscriși la începutul anului în clasa a VIII-a, în examenul de evaluare au intrat 2.048 elevi, ceea ce înseamnă mai mult de un sfert dintre elevi, respectiv 26,4% nu au intrat în examenul de Evaluare Națională. „Diferența de 731 de elevi care nu au intrat în examenul de Evaluare Națională o reprezintă cei care nu au mediile încheiate și elevii cu cerințe educative speciale“, susține Dan Gheorghița, citat de portalinvatamant.ro. Județul Constanța se află și el în topul zonelor cu cele mai bune rezultate la Evaluarea națională din acest an, la noi în județ înregistrându-se un procent de promovabilitate (medii peste 5) de 71,1%, dar și un număr destul de mare de note de 10 (13).
Reamintim că, în luna mai, o organizație nonguvernamentală, dar și mii de părinți din toată țara au trimis o scrisoare deschisă premierului țării, ministrului Educației, precum și factorilor de decizie din Senat și Cameră Deputaților prin care solicitau adoptarea de urgență a unor măsuri legale prin care să fie oprit așa-numitul „fenomen Brăila“. Acest fenomen care pare să fi cuorins întreg sistemul de învățământ românesc, se manifestă prin interzicerea înscrierii în prima sesiune a examenelor de Evaluare Națională și Bacalaureat a elevilor cu rezultate slabe la învățătura, pentru a nu „trage în jos“ media pe școală.
Pe baza unor date statistice adunate într-un studiu amplu, Human Catalyst susține că în cea mai mare parte a unităților de învățământ elevilor cu rezultate slabe la învățătura le este interzis să se înscrie la Evaluarea Națională și Bacalaureat, pentru ca școlile și județele respective să fie mai bine clasate.