Instanţele, „complice fără voie” la devalizarea CFR?!

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Pagube de milioane de lei Vieţi puse în pericol

Instanţele, „complice fără voie” la devalizarea CFR?!

Eveniment 20 Februarie 2013 / 00:00 643 accesări

Nu de puţine ori, deciziile instanţelor din România au uimit, au şocat sau au stârnit hohote de râs, mulţi dintre conaţionalii noştrii începând să se întrebe care este raţionamentul care stă la baza deciziilor acestora. Semnele de întrebare sunt justificate, în condiţiile în care mii de oameni care au provocat moartea unor semeni (în general accidente auto) au primit pedepse cu suspendare, în timp ce alţii care au furat o pâine pentru că mureau de foame înfundă puşcăriile. Pe acelaşi raţionament lipsit de logică par să se bazeze şi pedepsele pentru hoţii de componente de cale ferată. În ciuda faptului că fiecare furt reprezintă un atentat la viaţa călătorilor, dar nu numai, pedepsele cu închisoarea sunt mai rare decât o ploaie în deşert. Motivaţia instanţelor? Prejudiciul este prea mic (!). „Sunt prevăzute pedepse cu închisoarea pentru cei care fură componentele de cale ferată, dar, de aici şi până la a-i vedea pe făptaşi după gratii, este cale lungă. În primul rând, trebuie să-i prinzi, lucru care este greu de făcut. În al doilea rând, pe cei pe care îi prinzi trebuie să-i condamni la închisoare cu executare. Ceea ce se întâmplă foarte rar”, a declarat directorul Regionalei CFR Infrastructură Constanţa, Dorin Maer.

PREJUDICIUL, IRELEVANT Directorul Maer a explicat că, în cazul în care la comiterea faptei participă mai multe persoane, prejudiciul cauzat se împarte între ei. Suma rezultată este, de regulă, mult prea mică pentru ca instanţele să decidă pedepsirea respectivelor persoane cu închisoare. „Problema nu se pune, însă, aşa. Siguranţa călătorilor este pusă în pericol chiar şi dacă prejudiciul este de doar un leu. Furtul unei singure piese afectează modul în care funcţionează întreaga instalaţie. Iar scopul acesteia este de-a împiedica producerea unei erori umane, care ar putea duce la producerea unei catastrofe pe căile ferate”, a mai spus directorul Regionalei Constanţa. Edificator pentru modul în care se face dreptate în ţara noastră este cazul a trei bărbaţi, prinşi în flagrant la începutul anului, în timp ce se pregăteau să fure peste 40 de releee CFR. Deşi au fost prinşi în fapt, deşi şi-au mărturisit fapta, instanţa a decis să fie cercetaţi în libertate. Nu a contat că, dacă nu ar fi fost prinşi, dacă angajaţii CFR nu ar fi descoperit la timp problema şi dacă ar fi fost efectuată o singură manevră greşită, zeci, dacă nu chiar sute de persoane ar fi putut fi victimele unui accident feroviar. Potrivit conducerii Regionalei CFR Infrastructură Constanţa, în 2012, pagubele provocate de hoţi au fost de 18 milioane de lei, din cauza frecvenţei furturilor angajaţii fiind nevoiţi să intervină în acelaşi loc chiar şi de trei ori pe lună.

Pentru a reduce fenomenul furtului de componente de cale ferată, care a scăpat de sub control în ultimii doi-trei ani (în mare parte din cauza lipsei de reacţie a autorităţilor centrale aflate în trecut la conducere), reprezentanţii Ministerului Transporturilor au întocmit un proiect de ordonanţă de urgenţă care prevede creşterea pedepselor minime pentru distrugerea reţelei de cale ferată de la 2 la 4 ani, respectiv de la 3 la 5 ani în cazul sustragerii de componente sau bunuri din vagoane.



12