Instituţiile noastre toate… alandala

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Încă o procedură de infringement pentru România?

Instituţiile noastre toate… alandala

Social 07 Februarie 2011 / 00:00 457 accesări

Guvernul va transfera de la Ministerul Transporturilor Consiliul de Supraveghere din domeniul feroviar în cadrul Consiliului Concurenţei, pentru a respecta legislaţia UE şi evita declanşarea procedurii de infringement împotriva României. \"Având în vedere că termenul este depăşit cu aproape patru luni faţă de calendarul asumat, Comisia Europeană aşteaptă din partea autorităţilor române informaţii privind organizarea acestui organism în acord cu legislaţia Uniunii Europene, în termenul asumat de acestea, în lipsa acestor informaţii urmând a se trece la etapa contencioasă a procedurii de infringement, etapă contencioasă care va implica sesizarea Curţii de Justiţie a Comunităţilor Europene\", se arată într-un proiect de ordonanţă de urgenţă elaborat de MTI. Comisia Europeană (CE) a evaluat în 2008 modul în care România a adoptat două directive europene cu privire la sistemul feroviar şi a constatat că există o serie de aspecte care ar putea crea un conflict de interese în ceea ce priveşte activitatea Consiliului de Supraveghere din domeniul feroviar. Aspectele semnalate de Comisia Europeană se referă în principal la statutul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii (MTI) ca reprezentant al statului în calitate de acţionar al administratorului de infrastructură (CFR SA) şi al operatorilor naţionali de transport de marfă (CFR Marfă), respectiv de călători (CFR Călători). Autorităţile române au transmis Comisiei Europeane, prin Agentul Guvernului României pentru Curtea de Justiţie şi Tribunalul UE, calendarul pentru adoptarea de către guvern a actelor normative, respectiv, până la sfârşitul lunii septembrie 2010. Pentru a asigura independenţa decizională solictată de CE, MTI a dorit iniţial să transfere Consiliul de Supraveghere la Secretariatul General al Guvernului, însă, în urma unor discuţii în Guvern din iunie 2010, s-a decis trecerea Consiliului la Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri (MECMA). MECMA a respins însă transferul, motivând că, nici în aces caz, Consiliul de Supraveghere nu ar fi independent, întrucât companiile CFR au contracte încheiate cu companiile din subordinea sa (pentru furnizarea de energie electrică) şi, în plus, angajaţii MECMA nu dispun de experienţa necesară, iar în bugetul pe 2011 al instituţiei nu sunt prevăzute sumele necesare funcţionării Consiliului. \"Deşi în iulie 2010 nu au fost îndeplinite angajamentele asumate de autorităţile române potrivit calendarului transmis, Comisia Europeană a sesizat Curtea de Justiţie a Comunităţilor Europene pentru alte state membre ale Uniunii Europene, cauza privind România nefiind înaintată Curţii de Justiţie ca urmare a angajamentelor ferme de îndeplinire a calendarului, însă procedura împotriva României este încă deschisă\", se precizează în nota de fundamentare a proiectului de act normativ. Funcţia de preşedinte al Consiliului de Supraveghere din domeniul feroviar va fi ocupată, prin trecerea la Consiliului Concurenţei, de un secretar de stat din cadrul Consiliului Concurenţei, iar membrii vor fi formaţi din specialişti din domeniile feroviar, afaceri europene, economic şi juridic. Indemnizaţia pentru mebrii Consiliului de Supraveghere din domeniul feroviar nu va putea depăşi 20% din indemnizaţia lunară a secretarului de stat din cadrul Consiliului Concurenţei şi va fi stabilită printr-un ordin al preşedintelui Consiliului Concurenţei. Principalele atribuiţii ale Consiliului sunt analiza şi soluţionarea contestaţiilor împotriva deciziilor luate de administratorul infrastructurii feroviare, monitorizarea concurenţei pe piaţa transportului feroviar, monitorizarea tarifelor stabilite de administratorii infrastructurii astfel încât aceste să fie în conformitate cu prevederile legale.



12