China a finanţat cu 158 milioane de dolari Institutele Confucius pentru promovarea culturii chineze în SUA, arată un raport de anchetă al Senatului american, care afirmă că aceste centre au acţionat ca un braţ de propagandă strâns controlat de către Beijing, şi recomandă fie schimbări în funcţionarea lor, fie închiderea lor, transmite Reuters, potrivit Agerpres. Subcomisia permanentă de anchete a Senatului american a investigat timp de opt luni Institutele Confucius, înfiinţate în 2004 pentru promovarea limbii şi culturii chineze în şcoli şi universităţi din întreaga lume. Aceste centre au fost criticate însă, mai ales în SUA, pentru că ar promova viziunea Partidului Comunist Chinez.
Biroul Federal de Investigaţii (FBI) a declarat că 'urmăreşte cu circumspecţie' Institutele Confucius, iar Departamentul de Stat le-a numit 'platformele cele mai puternice de 'soft power' ale Chinei'. Raportul consideră că Departamentul Justiţiei ar trebui să decidă dacă institutele Confucius şi angajaţii lor ar trebui să se înregistreze ca agenţi străini în SUA. La 24 februarie, guvernul chinez a anunţat că pregăteşte 'optimizarea' distribuţiei acestor institute, care vor rămâne o componentă cheie a politicii sale. Potrivit raportului senatorial american, guvernul chinez controlează aproape fiecare aspect legat de activitatea acestor institute în SUA, inclusiv finanţarea, personalul şi programele.
Raportul a fost publicat pe fondul războiului comercial care opune Washingtonul şi Beijingul, şi în care preşedintele Donald Trump şi alţi oficiali americani acuză China de folosirea studenţilor ca spioni, de furt de proprietate intelectuală şi alte activităţi ilegale.
Ancheta Senatului nu a găsit însă dovezi că personalul Institutelor Confucius ar fi implicat în spionaj sau în alte activităţi suspecte care ar trebui raportate autorităţilor. Investigaţia a descoperit totuşi că mulţi membri ai personalului au obţinut un tip greşit de viză şi că 70% din colegiile şi universităţile americane care au primit cel puţin 250.000 de dolari de la guvernul chinez nu au raportat această finanţare, aşa cum cere Departamentul Educaţiei. Raportul recomandă ca şcolile din SUA să publice online toate contractele cu guvernele străine, angajările să respecte reglementările americane, nu pe cele chineze, iar Departamentul de Stat să verifice toate vizele şi să solicite tratament de reciprocitate în China. Subcomitetul va ţine joi o audiere pe tema influenţei Chinei asupra învăţământului din SUA.
Raportul mai menţionează că Departamentul de Stat a încercat să înfiinţeze un program în China de promovare a culturii americane, dar Beijingul a insistat să exercite un grad ridicat de control asupra acestuia, astfel încât departamentul a stopat în octombrie finanţarea lui.