Mii de instructori auto independenţi intenţionează să protesteze în Capitală, în perioada următoare, nemulţumiţi de un ordin al Autorităţii Rutiere Române (ARR) care obligă şcolile de şoferi să renunţe la colaborările cu ei, aceştia urmînd fie să rămînă fără activitate, fie să se angajeze. Din cei aproximativ 18.000 de instructori auto atestaţi profesional în România, aproape 5.000 sînt persoane fizice autorizate. Conform actelor normative care reglementează activitatea lor, aceştia pot pregăti persoanele care vor să obţină permise de conducere de categoriile A sau B doar practic, şcolile de şoferi urmînd să se ocupe de pregătirea teoretică a cursanţilor. Astfel, cei 4.500 de instructori auto independenţi aveau încheiate contractate de colaborare cu şcolile de şoferi şi se ocupau de pregătirea practică a clienţilor acestora. Ordinul ARR, care încă nu a fost publicat în Monitorul Oficial, interzice şcolilor de şoferi să continue colaborarea cu instructorii independenţi, fiindu-le permis să lucreze de la data intrării în vigoare a actului normativ doar cu instructorii auto angajaţi. „Avem certitudinea că ARR a acţionat la presiunea federaţiilor patronale a şcolilor de şoferi din România, care doresc forţarea încetării activităţii instructorilor auto autorizaţi independenţi, pentru crearea unui monopol”, a declarat, ieri, preşedintele Sindicatului Naţional al Instructorilor Auto din România (SNIAR), Cornel Lipă. Întrebat care ar fi metodele prin care ar putea contracara măsura ARR anunţată deja printr-o circulară trimisă instituţiilor din teritoriu, Lipă a anunţat că intenţionează să conteste actul normativ în justiţie, în contenciosul administrativ. “Este un atac împotriva unei profesii independente care există de 20 de ani şi este reglementată perfect în legislaţia română, şi îndrăznesc să spun un atac împotriva celor 163 de activităţi din nomenclatorul profesiilor independente”, a spus Cornel Lipă. Întrebat care ar fi raţiunea prin care ARR ar justifica o astfel de măsură, Lipă a răspuns că instructorii auto independenţi sînt o formă de concurenţă pentru şcoli, însă, citînd dintr-un document guvernamental, a atins şi problema plăţii taxelor. “Este o eroare uriaşă să spui că persoanele fizice autorizate nu plătesc taxe”, a răspuns Lipă, susţinînd că majoritatea colegilor lui plătesc impozit pe venit, impozit forfetar, CAS şi restul dărilor către stat. În consecinţă, în opinia reprezentanţilor SNIAR, decizia ARR ar urma să lase 4.500 de români fără venit, dar ar crea şi o problemă pe piaţa instruirii auto din România, în sensul că unul din patru instructori existenţi în acest moment nu ar mai lucra. “Ar fi 4.500-5.000 mai puţine posibilităţi ca un cursant să facă şcoala de şoferi”, a mai spus Lipă. În plus faţă de intenţia de a contesta decizia în justiţie, SNIAR intenţionează să ceară Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, anularea actului, ameninţînd cu un protest la care sînt aşteptaţi toţi cei 4.500 de instructori nemulţumiţi, fiecare cu maşina lui de şcoală. “Sperăm ca Ministerul să nu gireze această intenţie a ARR şi să nu ajungem în situaţia în care un asemenea act normativ să producă efecte”, a mai spus Lipă. Instructorii auto independenţi din Constanţa sînt şi ei extrem de indignaţi de această măsură şi au de gînd să participe la protestul din Capitală, caracterizînd măsura drept “un abuz strigător la cer”. “Nu ne pot fura chiar aşa, pe faţă. Este un abuz strigător la cer. Şcolile de şoferi vor să deţină monopolul pe această piaţă şi nu le convine că instructorii auto independenţi reprezintă o concurenţă serioasă”, a declarat un instructor independent, care a dorit să-şi păstreze anonimatul.