Federaţia "Spiru Haret" cere Ministerului Educaţiei să înceapă negocierile pentru modificarea Legii Educaţiei, astfel încât să fie introdus un capitol distinct privind Codul de etică profesională al cadrului didactic, dar şi obligaţiile părintelui faţă de unitatea de învăţământ. Potrivit Federaţiei Sindicatelor din Educaţie (FSE) "Spiru Haret", în Legea Educaţiei sunt foarte multe articole ce privesc etica profesională în învăţământul superior şi doar unul în care se face referire la învăţământul preuniversitar. Potrivit articolului 98, alineatul 2, litera b) din Legea Educaţiei, ar trebui să existe la nivelul unităţii de învăţământ un Cod de etică profesională, de întocmirea căruia răspunde Consiliul profesoral. Acest cod, însă, nu poate fi realizat deoarece unitatea de învăţământ nu are departament juridic, care să acorde consultanţă în privinţa întocmirii lui, susţin reprezentanţii FSE "Spiru Haret". Tototdată, potrivit Legii Educaţiei, ar trebui să existe şi un contract educaţional încheiat între unitatea de învăţământ şi părinte sau tutore, care însă nu este aplicabil din cauza prevederilor ambigue din lege. "Mai mult, contractul educaţional-cadru este anexă a Regulamentului de Organizare şi Funcţionare a Unităţii de Învăţământ Preuniversitar, care nici până la ora actuală nu a fost aprobat prin ordin al ministrului Educaţiei. Din această cauză, susţinem că este nevoie de modificarea Legii Educaţei“, a declarat preşedintele FSE "Spiru Haret", Marius Nistor, citat într-un comunicat de presă. FSE "Spiru Haret" consideră că, fără modificarea Legii Educaţiei, orice act administrativ care ar apărea ar fi lipsit de substanţă. "Având în vedere toate acestea, FSE îşi arată disponibilitatea de a participa la orice fel de discuţii şi negocieri privind Legea Educaţiei Naţionale, în ansamblul ei, atât în privinţa problemelor semnalate, cât şi a altor texte din actul normativ care trebuie de urgenţă evaluate şi schimbate", se mai arată în comunicat. Ministrul Educaţiei, Remus Pricopie, a declarat recent că un Cod de etică nu trebuie făcut în biroul ministrului, ci după discuţii cu profesorii şi părinţii, iar acesta trebuie corelat cu modificări în Legea Educaţiei. Remus Pricopie a precizat că există un prim draft de modificare a Legii Educaţiei, care nu a fost încă făcut public, pentru că se mai aşteaptă opinii ale Departamentului juridic. "Aşteptăm juridicul, apoi vom discuta cu sindicatele şi abia apoi va circula această propunere de modificare", a spus Pricopie.
INTERZISĂ ORICE ACTIVITATE CARE AR PUTEA SĂ DUCĂ LA FAPTE DE CORUPŢIE În proiectul Codului de etică pentru învăţământul preuniversitar, aflat în curs de finalizare la Ministerul Educaţiei, le este interzisă profesorilor orice activitate care ar putea să ducă la fapte de corupţie. Traficul de influenţă şi favoritismul în procesul de evaluare la clasă sunt interzise, iar profesorii nu-i pot ameninţa pe elevi să le facă anumite servicii sau să le ofere cadouri, conform prevederilor din proiectul iniţiat de minister.
INTERZISĂ COLECTAREA DE FONDURI Codul de etică interzice colectarea de fonduri de la elevi sau de la părinţii acestora pentru cadouri sau pentru protocolul destinat cadrelor didactice implicate în organizarea şi desfăşurarea examenelor şi evaluărilor naţionale, olimpiadelor şi altor concursuri şcolare.
INTERZISE MEDITAŢIILE Totodată, proiectul Codului de etică prevede că profesorii nu pot face meditaţii cu elevii din unităţile de învăţământ unde îşi desfăşoară activitatea, în schimbul unor "avantaje materiale sau financiare". Cadrele didactice nu pot implica elevii în activităţi de partizanat politic şi de prozelitism religios, în cadrul unităţilor de învăţământ preuniversitar sau în afara acestora. Profesorii trebuie să asigure egalitatea de şanse şi să promoveze principiile educaţiei incluzive, să respecte demnitatea fiecărui elev şi să recunoască meritul fiecăruia.
INTERZIS SĂ FII PROFESORUL PROPRIULUI COPIL SAU NEPOT Cadrului didactic îi este interzis să fie profesorul propriului copil sau al unei rude până la gradul al treilea, cu excepţia situaţiei în care este singurul care predă disciplina respectivă în unitatea şcolară în care lucrează, conform proiectului Codului de etică.