Aproximativ 90% dintre internauţii români intră zilnic online, majoritatea de pe computer de tip desktop şi fac acest lucru acasă sau de la serviciu, potrivit Studiului Demografic trafic.ro, care a colectat date în perioada 15 noiembrie - 15 decembrie. Chestionarul studiului a fost completat de 26.621 de utilizatori români de internet. Două treimi dintre internauţii români (68,66%) folosesc desktopuri pentru a naviga pe internet, 48,21% accesează web-ul de pe laptopuri, în timp ce un număr mult mai mic foloseşte pentru a intra online telefoanele mobile (12,68%) sau PDA-urile (4,07%). De asemenea, pentru a naviga online, majoritatea foloseşte un calculator exclusiv (39,63%) sau îl împarte cu încă o persoană (36,76%), existând însă şi cazuri în care un singur calculator este folosit şi de mai multe alte persoane (circa 23% de alte două). Cei mai mulţi (57%) nu folosesc date de logare pe calculator, în timp ce 43% intră pe calculator cu utilizator şi parolă. Devenit parte integrantă a vieţii internauţilor români, internetul este folosit zilnic, în mod frecvent, de 87,11% dintre internauţi, aproape 12% îl folosesc de câteva ori pe săptămână, în timp ce un număr redus intră online doar o dată pe săptămână sau mai rar. Locul preferat de participanţii la studiu pentru accesarea internetului este propria locuinţă (90,72%) sau locul de muncă (30,28%), din mers (8,18%) sau de la şcoală/ facultate (6,45%), precum şi din alte locuri cum ar fi de la prieteni, de la internet cafe-uri sau din alte părţi. Când navighează online, aproape jumătate (44,25%) dintre internauţii români folosesc un singur browser pentru a accesa paginile web, în timp ce restul folosesc două sau mai multe browsere. Potrivit studiului, internauţii români au intrat online pentru informaţii (89,72%), comunicare/ socializare (58,27%) sau încărcat/ descărcat fişiere (39,29%). De asemenea, pe internet, se citesc bloguri sau forumuri (36,15%), se urmăresc clipuri şi filmuleţe online (35,35%) sau se joacă jocuri online (25,18%), se caută informaţii financiare sau de afaceri (22,32%), se vizionează programe TV online (16,19%) sau se derulează alte tipuri de activităţi (2,59%). Astfel, cele mai vizitate categorii de site-uri sunt ziarele şi revistele online (63,93%), comunităţile online (Hi5, LinkedIn sau Facebook - 49,92%) şi site-urile cu locuri de muncă (36,53%). Pe locurile următoare în preferinţele internauţilor se află site-urile auto (23,80%), cele de internet banking (23,63%), comerţ electronic (25,41%), turism (19,76%), cele cu profil imobiliar (11,93%) şi site-uri pentru adulţi (11,69%), precum şi alte tipuri de site-uri.
• CELE MAI CĂUTATE INFORMAŢII ONLINE • În ceea ce priveşte cele mai căutate informaţii online, pe primul loc se află cele referitoare la medicină, sănătate şi alimentaţie (50,12%), evenimente/ ştiri despre România (43,77%), computere, software, IT & Internet (40,31%), dar şi acelea vizând familia şi viaţa de cuplu (39,41%), ştiinţa şi tehnică (35,39%), turismul, călătoriile şi vacanţele (34,92%), copiii şi educaţia lor (32,80%) sau datele referitoare la bucătărie/ reţete culinare (32,22%). De asemenea, tot online, utilizatorii români de internet se informează şi despre: evenimente culturale, muzică, teatru sau cinema; teste, jocuri, cuvinte încrucişate; modă, cosmetică, frumuseţe şi întreţinere; problemele sociale; economie, finanţe, bănci, curs valutar sau bursă; natură şi mediu; psihologie, paranormal, astrologie şi religie; auto moto; monden; programe şi recomandări TV; concursuri; evenimente sportive; sfaturi / idei pentru casă şi grădină; mică publicitate/ anunţuri; politică; publicitate/reclame. În timpul liber, participanţii la studiu navighează pe internet (68,68%), se uită la televizor (65,01%) sau îşi petrec timpul împreună cu familia (64,85%). Pe lângă acestea, ei ies cu prietenii (43,92%), citesc cărţi (38,49%), ascultă muzică (35,93%), se joacă pe calculator (31,93%) sau merg la cumpărături (31,14%). Activităţi precum mersul la cinema, teatru sau concerte (17,79%), lectura ziarelor şi revistelor (17,71%), practicatul unor sporturi (15,61%), ieşirile în cluburi, baruri şi discoteci (13,22%), ascultatul radioului (9,63%) sau altele (3,12%) sunt mai puţin populare. Când este vorba de consumul de emisiuni TV, favorite sunt ştirile (72,54%), apoi filmele (71,14%), emisiunile de divertisment (48,20), talk-show-urile ( 37,02), emisiunile culturale şi educative (31.82%), meciurile şi emisiunile sportive (29,10) şi alte programe. Cu toate acestea, 5,99% dintre respondenţii au spus că nu s-au mai uitat la TV în decursul lunii de derulare a studiului. Electronicele şi gadget-urile media sunt obiecte omniprezente în locuinţele internauţilor români, nelipsite fiind laptopul/ desktopul (94,93%), mobilul (93,98%), televizorul (89,01%) şi frigiderul (88,94%). La acestea se adaugă maşinile automate de spălat rufe (82,70%), mixerele electrice de bucătărie (66,69%), aparatele foto digitale (63,22%), cuptoarele cu microunde (61,54%), telefoanele fixe (61,13%), prăjitoarele de pâine (55,25%), dar şi DVD-uri (53,57%) ori filtre de cafea (51,99%). De asemenea, în foarte multe dintre locuinţele internauţilor români se mai regăsesc casetofoane şi CD playere (46,82%), storcătoare de fructe electrice (44,37%), centrale termice de apartament (38,84%), MP3 playere (37,13%), biciclete (36,95%) şi camere video (32,18%).
• CE CONSUMĂ INTERNAUŢII ROMÂNI • Atunci când este vorba de consumul de produse în general, internauţii din România preferă cafeaua măcinată (45,88%), laptele dulce (44,06%) şi tabletele de ciocolată (40,79%), beau în mod egal vin (41,03%) şi bere (41,01%) şi folosesc carduri bancare (71,75%) şi internet banking (23,26%). Printre produsele alimentare preferate de internauţii români se mai numără iaurturile simple (39,78%), mezelurile (36,98%), alte produse lactate (32,77%) şi băuturile răcoritoare (acidulate - 31,50% şi neacidulate - 29,34%). Pentru că banii le influenţează toate aspectele vieţii, internauţii români se preocupă şi de propria situaţie financiară, fiind utilizatori de carduri de debit sau credit (71,75%), internet banking (23,26%) sau credite (20,77%). Alte produse din sectorul financiar utilizate de internauţii români sunt asigurarea pentru locuinţă (18,10%), schimbul valutar (17,13%), asigurările CASCO pentru maşini (16,98%) şi asigurările de viaţă (14,77%). Atunci când este vorba de bunuri de larg consum, jumătate dintre internauţii români (49,42%) decid singuri asupra mărcilor de produse achiziţionate, în timp ce 43% iau decizii împreună cu altcineva.
• FĂRĂ CONCEDIU • Aproape o treime (29,89%) dintre internauţii români care au luat parte la studiu nu au avut concediu în 2010, iar cei care au reuşit să plece şi-au petrecut vacanţa în România (40,58%), deşi unii au reuşit să meargă şi în alte ţări, precum Italia (8,97%), Bulgaria (6,04%), Grecia (5,69%), Spania (5,40%), Austria (5,62%), Germania (4,94%), Franţa (4,6%) sau Turcia (3,56%).
În următorul an, internauţii români intenţionează să îşi achiziţioneze maşini sau apartamente, să vândă sau să închirieze locuinţe. Deşi aproape 45% dintre internauţii români nu au maşină, restul au fie un autoturism, fie mai multe. În ceea ce priveşte locuinţele, mai mult de o treime (40,78%) au propria casă ori locuiesc cu părinţii (38,48%), în timp ce unii (16,64%) stau în case închiriate, iar alţii (2,20%) - la prieteni, rude sau colegi.