Aproape două treimi dintre români nu au folosit niciodată internetul, relevă un studiu efectuat de Comisia Europeană (CE), iar România se plasează la finalul clasamentului în ceea ce priveşte infrastructura, rata de penetrare a internetului şi serviciile online. Astfel, 64% dintre români declară că nu au utilizat niciodată internetul, potrivit sondajului realizat de CE, România avînd astfel cel mai redus număr de utilizatori ai internetului raportat la totalul populaţiei dintre cele 27 de state membre. Media blocului comunitar (33%) arată că numai o treime dintre europeni nu au folosit niciodată internetul. Dintre românii care folosesc internetul, 26% o fac cel puţin odată pe săptămînă, iar 15% accesează mediul online zilnic sau aproape zilnic, România plasîndu-se pe ultima poziţie în UE şi după aceşti indicatori. Spre comparaţie, 56% dintre europenii care accesează internetul o fac săptămînal, iar 43% zilnic. Penetrarea serviciilor broadband (internet în bandă largă, de mare viteză) împinge România de asemenea către coada clasamentului (poziţia 25), cu o rată de penetrare de 11,7% din populaţie, faţă de 22,9% în UE. Rata de acoperire a internetului poziţionează România pe penultimul loc în UE, numai 30% dintre locuinţe avînd o conexiune la internet, faţă de media comunitară de 60%, se mai arată în studiul CE. Numărul de gospodării cu cel puţin o conexiune broadband a fost, în 2008, de 13% (49% media UE), România ocupînd şi în acest caz ultima poziţie. Cel mai popular serviciu pentru românii care accesează internetul este poşta electronică (email), 24% dintre aceştia utilizînd acest mediu de comunicare (53% în UE), România regăsindu-se din nou pe ultima poziţie între statele membre. Dacă 17% (50% în UE) dintre utilizatori caută informaţii despre bunuri şi servicii, 16% (28% în UE) descarcă, ascultă sau urmăresc muzică şi filme. În ceea ce priveşte firmele, rata de penetrare este de asemenea cu mult mai redusă faţă de media UE, plasînd România pe ultima poziţie între cele 27 de state membre. Numai 44% dintre firme aveau în 2008 o conexiune broadband permanentă, faţă de media de 81% calculată la nivelul UE. Deşi industria autohtonă a online-ului este cea mai slab dezvoltată din UE, România a înregistrat progrese importante în raport cu anul 2007, cînd, spre exemplu, numai 33,3% dintre conexiunile broadband la internet asigurau o viteză mai mare de 2 megabiţi pe secundă (Mbps), faţă de 79,1% în 2008. Acesta este, de altfel, singurul capitol important din studiu la care România depăşeşte media UE, de 63,3%. În ceea ce priveşte comerţul electronic şi utilizarea internetului pentru accesarea serviciilor publice şi rezolvarea problemelor administrative, România se situează de asemenea pe ultimele locuri în UE. Doar 8% dintre serviciile publice fundamentale pot fi accesate prin intermediul internetului, faţă de 51% în UE, în timp ce firmele beneficiază de acces online pentru 75% dintre serviciile publice fundamentale. Rata de penetrare a acestor servicii lasă însă de dorit, numai 9% din totalul populaţiei accesînd serviciile publice prin intermediul internetului (28% în UE). Serviciile publice sînt accesate pe internet de 39% dintre firme, faţă de 68% în UE. Comerţul electronic reprezintă 2% din cifra de afaceri totală a firmelor, faţă de 12% în UE. Numai 3% dintre firme derulează tranzacţii de vînzare pe internet, comparativ cu media UE de 16%, iar 4% dintre agenţii economici realizează achiziţii online, faţă de 28% în UE.