“Între Fisc şi Risc”, seminar destinat companiilor constănţene

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

“Între Fisc şi Risc”, seminar destinat companiilor constănţene

Economie 31 Mai 2007 / 00:00 997 accesări

Problemele cu care se confruntă agenţii economici în aplicarea Codului Fiscal şi a Codului de Procedură Fiscală, prevederi care au fost modificate odată cu aderarea României la UE, au făcut obiectul dezbaterilor dintre reprezentanţi ai Ministerului Economiei şi Finanţelor (MEF), oameni de afaceri, avocaţi şi consultanţi fiscali, în cadrul seminarului “Între Fisc şi Risc”, organizat, ieri, la hotelul Bulevard din Constanţa, de Grupul de

firme “Boştină&Asociaţii”. În deschiderea evenimentului, directorul general al MEF, Mariana Vizoli, a prezentat cîteva aspecte importante din Codul Fiscal, referitoare la noile denumiri introduse în legislaţie privind activităţile economice derulate cu firme din UE şi din state terţe, dar şi referitoare la TVA, operaţiuni şi persoane impozabile.

Dintre problemele ridicate de avocaţii prezenţi la seminar, dar şi de către directorii economici, cele mai multe s-au referit la facturarea externă în cadrul achiziţiilor intracomunitare de bunuri. “Există situaţii cînd o firmă achiziţionează bunuri din UE, dar nu se emite şi factura la timp, astfel că agentul economic din România nu ştie la ce curs să calculeze plăţile. În aceste situaţii, trebuie să se aştepte pînă la data de 15 a lunii următoare celei în care s-a achiziţionat bunul respectiv, moment în care intervine autofacturarea, iar plata se calculează la cursul BNR din această zi. Dacă bunurile ajung odată cu factura, atunci se calculează la cursul BNR din ziua înscrisă pe factură“, a precizat Vizoli. O altă problemă ridicată de participanţi s-a referit la întîrzierea răspunsurilor din partea MEF la adresele trimise de firme. “Recomandarea mea este ca atunci cînd intenţionaţi să trimiteţi astfel de adrese, să studiaţi atribuţiile fiecărei Direcţii, iar întrebările să fie clar formulate. În caz contrar, vom ajunge la un schimb de adrese ineficient, iar soluţia dată să nu vă ajute cu nimic”, a declarat directorul general al Direcţiei Generale Juridice din cadrul MEF, Ciprian Badea. El a adăugat că singura instituţie care poate da soluţii fiscale este Comisia Centrală Fiscală, însă aceasta nu este funcţională, întrucît ministerul se află în reorganizare. Mai mult, celelalte adrese primite de la MEF au caracter orientativ pentru inspectorii fiscali, care s-ar putea să aibă o altă opinie. “Ei sînt obligaţi să respecte hotărîrile judecătoreşti şi soluţiile Comisiei Centrale Fiscale”, a subliniat Badea.

Controale şi căi de atac în instanţă

Coordonatorul departamentului Fiscal din cadrul Grupului de firme “Boştină&Asociaţii”, Roxana Arghiroiu, a furnizat cîteva sfaturi agenţilor economici atunci cînd sînt vizitaţi de Fisc. “În general, inspectorii solicită documentele şi le studiază, refuzînd să stea de vorbă cu agenţii economici pentru a urmări finalitatea economică a activităţii derulate. Trebuie să ştiţi că, în cazul în care nu aveţi actele în ordine, puteţi solicita amînarea controlului pentru motive temeinice”, a arătat Arghiroiu. Ea a adăugat că termenul de contestare a deciziei de impunere emise de organul fiscal se poate face în termen de 30 de zile de la comunicare. Potrivit legii, termenul de soluţionare a unei inspecţii fiscale este de 45 de zile, în caz contrar, agentul economic putînd solicita în instanţă, printr-o acţiune în contencios administrativ, rezolvarea problemei. “Nu este de recomandat această soluţie, întrucît se renunţă la dreptul de contestaţie”, a explicat Arghiroiu.

La rîndul său, directorul general al Direcţiei Generale Juridice din cadrul MEF a ţinut să precizeze că este bine ca agenţii economici să vadă un partener în inspectorul fiscal: “Este bine să îi trataţi ca pe nişte parteneri, altfel veţi face adrese la minister acolo unde ştiţi că veţi primi răspuns, iar ei vor face acelaşi lucru. În cele din urmă, veţi ajunge cu ei”. Grupul de firme “Boştină&Asociaţii” s-a înfiinţat în 1992, deţine două birouri în Bucureşi, nouă în cele mai importante oraşe din ţară (şi la Constanţa), patru birouri internaţionale şi are o cifră de afaceri de peste 12 milioane de euro. Avocaţii grupului oferă clienţilor soluţii juridice şi expertiză în domenii ca transporturi, comunicaţii şi IT, asigurări, imobiliare, corporate, privatizare, litigii şi executări silite, energie, financiar bancar, piaţa de capital, fiscal, infrastructură şi fonduri europene, utilităţi, prosperitate intelectuală şi mass media. (P)



12