Liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor (SLN), Adrian Mihălcioiu şi cel al Federaţiei Naţionale a Sindicatelor Portuare (FNSP), filiala Constanţa, Petre Costel, au participat, pe 21 iunie, la Bucureşti, la şedinţa Biroului Executiv al Convenţiei Sindicale Naţionale a Transportatorilor din România (CSNTR), întrunire la care a fost invitat şi secretarul general al Federaţiei Europene a Transportatorilor (ETF), Eduardo Chagas. Potrivit lui Mihălcioiu, şedinţa a fost organizată ca urmare a steguleţului galben pe care l-a primit România la raportul de ţară din partea Comisiei Europene la capitolul dialog social. Problemele ridicate de reprezentanţii SLN au fost emiterea actelor guvernamentale fără consultarea reprezentanţilor navigatorilor şi lipsa punerii în practică a convenţiilor internaţionale privind condiţiile de muncă şi viaţă la bordul navelor la standarde minime. „Apar o mulţime de probleme cu marinarii care sînt trimişi pe diferite nave, fără a fi acoperiţi de contracte colective de muncă şi fără să beneficieze de protecţia convenţiilor maritime ratificate în România”, a precizat liderul SLN. Reprezentantul constănţean al FNSP, Petre Costel a spus în cadrul şedinţei că, deşi în toată lumea există comisii mixte care controlează activitatea operatorilor portuari, la Constanţa aceasta nu există. „Mai mult, în Portul Constanţa există societăţi transnaţionale cum este cea de la terminalul de containere unde, nu numai că nu sînt sindicate şi nu se încurajează înfiinţarea unei astfel de organizaţii, dar la angajare salariaţilor li se pune condiţia de a nu fi membri de sindicat. În România fie nu se respectă convenţiile internaţionale, fie nu sînt ratificate. Toate acestea adunate permit ca aprox. 50% din muncitorii portuari să fie angajaţi la negru”, a susţinut Petre Costel.
În urma dezbaterilor, liderii celor aprox. 40 de grupări sindicale reprezentate în CSNTR au fost sfătuiţi să-şi identifice problemele principale, să le transmită autorităţilor în domeniu, iar la următoarea şedinţă programată să se discute dacă au apărut sau nu modificări în relaţia sindicate - patronate. „SLN-ul şi-a identificat problemele de mult. Noi cerem condiţii minime de viaţă şi muncă pentru marinari şi protecţie socială pentru aceştia mai ales că, după vîrsta de 50 ani, navigatorul român nu mai este solicitat la muncă, dar nici vîrsta de pensionare nu o are şi, deci, nu mai este protejat de nimeni. Din acest punct de vedere am solicitat încadrarea în grupe speciale de muncă a tuturor navigatorilor, însă legea emisă acum cîteva zile nu prevede această măsură decît pentru cei care activează în sala maşinilor”, a subliniat Adrian Mihălcioiu. Liderul SLN Constanţa a precizat că înainte de finalul şedinţei, reprezentantul ETF, Eduardo Chagas, a tras două concluzii. Prima vizează sindicatele din domeniul transporturilor despre care a spus că nu dau dovadă de solidaritate, iar cealaltă lipsa unui dialog social între sindicate şi patronate. „Nu este obligatoriu ca sindicatele să fie reunite într-o confederaţie, dar este necesar ca ele să se susţină reciproc, să fie unite. De asemenea, Executivul trebuie să fie un mediator între sindicate şi patronate fără să susţină numai una din părţi”, a concluzionat Eduardo Chagas după ce a ascultat doleanţele sindicaliştilor.