Papa Francisc a reafirmat vineri, în faţa secretarului general al ONU, Ban Ki-Moon, şi a responsabililor unor agenţii ale Naţiunilor Unite, poziţia radicală a Bisericii împotriva avortului, estimând că viaţa este inviolabilă de la concepţie până la sfârşitul său firesc, ceea ce relansează un vechi dezacord dintre Biserică şi ONU. Luând primul cuvântul, Ban Ki-Moon a adus un omagiu angajamentului personal al Papei Francisc pentru eradicarea sărăciei şi pentru demnitatea umană. El l-a invitat pe Suveranul Pontif „să vină cu prima ocazie posibilă“ la New York, pentru a-şi prezenta viziunea despre lume de la tribuna Naţiunilor Unite.
La rândul său, Papa Francisc, lăudând activitatea şi progresele realizate de ONU, a făcut apel la agenţiile organizaţiei, întrunite în ultimele zile la Roma, pentru o reuniune de coordonare, să se opună economiei excluderii, culturii deşeului şi culturii morţii, care, din păcate, ar putea deveni o mentalitate acceptată în mod pasiv. Acesta a subliniat ”demnitatea fiecărui frate a cărui viaţă este inviolabilă de la concepţie până la sfârşitul său firesc”, aceasta fiind o condamnare clară atât a avortului, cât şi a eutanasiei. În cursul săptămânii, Sfântul Scaun a fost puternic criticat de către experţi ai Comitetului ONU împotriva torturii, nu numai referitor la dosarul privind pedofilia, ci şi în legătură cu opoziţia sa faţă de avort. Experţii au asimilat opoziţia Bisericii Romano-Catolice faţă de avort cu tortura. Şeful delegaţiei Sfântului Scaun, monseniorul Silvano Tomasi, a replicat că avortul este şi el ”o tortură”.
În timpul Pontificatului lui Ioan Paul al II-lea, de la Conferinţa de la Cairo privind populaţia, din 1994, şi de la cea de la Beijing privind femeile, din 1995, între ONU şi Sfântul Scaun a existat o opoziţie puternică pe temele referitoare la contracepţie, avort, divorţ, drepturile omului. Agenţiile ONU acuză Vaticanul că favorizează natalitatea excesivă în ţări care nu fac faţă cerinţelor lor şi că-şi depăşeşte rolul, frânând indirect dezvoltarea. Vaticanul acuză agenţiile ONU că încalcă drepturile fireşti la viaţă şi familie, că sunt malthusianiste şi favorizează ”un imperialism cultural” în care concepţiile din ţările avansate din Nord le sunt impuse celor din Sud.