Învăţământul românesc, malformat din cauza politizării

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Învăţământul românesc, malformat din cauza politizării

Social 28 Septembrie 2010 / 00:00 459 accesări

Rectorul Universităţii „Babeş-Bolyai” (UBB) Cluj-Napoca, Andrei Marga, a criticat, ieri, Educaţia din România din ultimii cinci ani, apreciind că „toate devizele utile şi nobile din învăţământul european de acum se malformează din cauza nepriceperii şi politizării”. În discursul ţinut cu ocazia deschiderii anului universitar la instituţia de învăţământ superior clujeană, discurs intitulat sugestiv „Universităţile din România - încotro?”, Andrei Marga a declarat că „devizele utile şi nobile din învăţământul european de acum se malformează din cauza nepriceperii şi politizării, prin deciziile unei guvernări care reia pe nesimţite şi fără conştiinţă culturală clişee scoase din uz ale extremismului de altădată. Rectorul UBB a afirmat că Educaţia din România anilor 2005-2010 permite un bilanţ şi tragerea unor concluzii profunde în ceea ce priveşte starea şi perspectivele imediate ale universităţilor. „Reforma curriculară a dus, din cauza nepriceperii şi politizării, la confuzii costisitoare în organizarea învăţământului şi la ineficienţă, iar aşa-zisa întinerire a personalului a dus, datorită politizării agresive ce se practică, la preluarea funcţiilor de decizie de către persoane incompetente şi la renaşterea categoriei politrucilor”, a arătat rectorul UBB. Potrivit acestuia, în aceeaşi perioadă, prin practicarea incompetentă, „descentralizarea” a dus, de fapt, la un centralism fără precedent, iar „învăţământul centrat pe elev şi student” a dus la transformarea acestora în simple anexe ale unei birocraţii voluminoase. „Învăţământul orientat spre formarea de competenţe a dus, din cauza îngustimii de concepţie şi măsurilor greşite, la scăderea nivelului de calificare, iar pretenţia priorităţii educaţiei, emisă de către actuala guvernare, a dus la deteriorarea bazei financiare a învăţământului. De asemenea, deviza intrării unor universităţi româneşti în topul internaţional a dus, în consecinţa amatorismului decidenţilor, la reducerea finanţării, la blocarea posturilor şi la efortul de eliminare a profesorilor performanţi”, a subliniat Andrei Marga. El a atras atenţia că „Pactul pentru Educaţie”, semnat în 2007 de partide şi sindicate, conţine obiective prea generale, „multe dintre ele fiind nespecifice noilor nevoi ale ţării”.



12