Învăţământul românesc, pe drum greşit

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
După 20 de ani

Învăţământul românesc, pe drum greşit

Social 18 Iunie 2011 / 00:00 897 accesări

În ciuda nenumăratelor acte normative prin care Educaţia a fost reglementată de-a lungul anilor, niciunul dintre miniştrii care s-au perindat la conducerea ministerului de resort nu a reuşit să facă materia mai accesibilă elevilor şi să scape de surplusul de informaţii. Au reuşit, în schimb, să îi bulverseze total pe elevi prin modificarea repetată a modului de susţinere a examenelor naţionale şi a modalităţii de admitere la licee şi facultăţi. „Materia este prea stufoasă, prea greoaie. Ar trebui simplificate manualele. Ce învaţă copiii din România în liceu în alte state europene se învaţă în facultate”, spune profesorul de limba franceză din cadrul Liceului Teoretic „Callatis” Mangalia, Ana Ivanov, care are o vechime de 18 ani în învăţământul preuniversitar. De aceeaşi părere este şi profesorul de fizică Constantin Lucian Vlad, din cadrul aceleiaşi instituţii de învăţământ, care a început să predea în 1970, fiind, în perioada 1990 – 1997, director al Liceului „Callatis”. „Am avut ocazia să văd manualele de fizică din Franţa, care sunt foarte simple, comparativ cu ce conţin cele din România”, a declarat prof. Lucian Vlad.

ULTIMA ZI DE ŞCOALĂ. Pentru el, precum şi pentru prof. Ana Ivanov şi învăţătorul Ance Oaie (care a predat timp de 40 de ani), din cadrul Liceulului „Callatis”, vineri a fost ultima zi petrecută în mijlocul elevilor, cele trei cadre didactice ieşind la pensie după zeci de ani de predare. Potrivit lor, drumul pe care se îndreaptă în acest moment sistemul de învăţământ românesc este greşit.

ÎN MOD PARADOXAL, DEŞI ELEVII ROMÂNI ÎNVAŢĂ DUPĂ O PROGRAMĂ MULT MAI ÎNCĂRCATĂ CA CEA DIN STATELE EUROPENE (SAU POATE TOCMAI DE ACEEA), REZULTATELE ACESTORA SUNT DIN CE ÎN CE MAI SLABE, DE LA AN LA AN RAPOARTELE EUROPENE PLASÂND ROMÂNIA PE ULTIMELE LOCURI ÎN CEEA CE PRIVEŞTE EDUCAŢIA

„Nu mai există o selecţie a elevilor. La finalul clasei a VIII-a toţi susţin evaluarea naţională, după care intră la liceu. Nu este suficient. Este de ajuns pentru cei care vor să urmeze cursurile unei şcoli profesionale, dar mai este nevoie de o altă selecţie pentru cei care vor să continue la liceu”, a explicat prof. Lucian Vlad. În ceea ce priveşte legile Educaţiei adoptate de guvernanţi de-a lungul timpului, potrivit prof. Ana Ivanov, toate aveau prevederi generale bune. „Fiecare lege a avut părţile ei bune. Din păcate, erau adăugate multe prevederi care detaliau oarecum eronat modul de desfăşurare a actului educaţional. Noi am făcut mereu un compromis între cerinţele legale cuprinse în Legea Educaţiei şi situaţia reală pe care o întâlneam la clase”, spune prof. Ana Ivanov.

MANUALELE ALTERNATIVE, ELIMINATE.• Că legislaţia din Educaţie trebuie corelată cu experienţa profesorilor care au predat mai mulţi ani o dovedesc şi afirmaţiile învăţătoarei Ance Oaie: „Sunt multe îmbunătăţiri care ar putea fi aduse. În primul rând, trecerea de la clasa a IV-a la clasa a V-a este prea bruscă pentru elevi. Programul din primul an de gimnaziu este prea încărcat pentru copiii care au terminat ciclul primar”. De asemenea, în opinia cadrului didactic, reprezentanţii Ministerului Educaţiei ar trebui să ia în considerare varianta renunţării la manualele alternative, care nu aduc decât deservicii elevilor. În ceea ce priveşte săptămâna pentru activităţi extraşcolare, cuprinsă în calendarul şcolar 2011-2012, înaintea vacanţei de primăvară, deşi consideră iniţiativa binevenită, cadrele didactice spun că perioada a fost aleasă prost. „Locul acestei săptămâni nu este în aprilie, ci în iunie, înaintea vacanţei de vară, când randamentul elevilor este scăzut şi oricum nu se pot concentra asupra predării, putându-se implica, în schimb, în diverse activităţi extracurriculare”, a explicat înv. Ance Oaie. O altă problemă cu care se confruntă profesorii din ziua de azi este lipsa interesului părinţilor pentru activitatea şcolară a copiilor. Dacă în trecut părinţii se interesau de evoluţia copiilor, de modul cum îi pot ajuta şi cooperau cu profesorul şi învăţătorul pentru ca micuţii să primească cea mai bună educaţie, în prezent, tot mai puţini părinţi dau pe la şcoală pentru a discuta cu cei responsabili de formarea copiilor lor.



12