Învăţământul tehnologic, dependent de piaţa muncii

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Parteneriat şcoli - agenţi economici

Învăţământul tehnologic, dependent de piaţa muncii

Social 02 Aprilie 2013 / 00:00 665 accesări

Un sistem de învăţământ bun trebuie, în primul rând, să permită absolvenţilor să-şi găsească un loc de muncă după finalizarea cursurilor. Din păcate, în România ultimilor ani, învăţământul liceal tehnologic a pierdut contactul cu cerinţele pieţei muncii. Pentru a readuce împreună cei doi parteneri (agenţii economici şi unităţile de învăţământ), la nivel naţional, Centrul Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic, împreună cu Uniunea Generală a Industriaşilor din România, derulează proiectul „Parteneriate active şcoală-întreprindere pentru îmbunătăţirea formării profesionale iniţiale - PAŞII FPI”, proiect cofinanţat din fonduri europene. În cadrul acestuia, ieri, la sediul RATC Constanţa, a avut loc deschiderea acţiunii intitulate „Săptămâna PAŞII FPI”. „În cadrul proiectului naţional au fost selectate mai multe unităţi de învăţământ pilot la nivelul întregii ţări. Pentru judeţele Constanţa şi Tulcea, centrul pilot este Liceul Tehnologic de Electrotehnică şi Telecomunicaţii (LTET) Constanţa, care are ca partener RATC”, a declarat coordonatorul şcolii pilot, totodată şi directorul LTET, prof. ing. Gheorghe Gavrilă. El a adăugat că în jurul centrului pilot a fost formată o reţea care cuprinde alte patru unităţi de învăţământ din cele două judeţe: Liceul Tehnologic „Axiopolis” Cernavodă, Colegiul Tehnic Energetic Constanţa, Colegiul Tehnic „Henri Coandă” Tulcea şi Colegiul Tehnic „Anghel Saligny” Tulcea.

ŞCOLI PATRONATE DE ÎNTREPRINDERI Pe parcursul acestei săptămâni, în cele cinci unităţi de învăţământ au loc o serie de activităţi în care sunt implicaţi atât elevi, cadre didactice şi părinţi, cât şi agenţi economici din spaţiul respectiv. „Înainte de 1990, şcolile profesionale erau patronate de anumite întreprinderi. Agenţii economici susţineau activitatea unităţii de învăţământ şi discutau cu profesorii despre cerinţele pe care le au de la viitori absolvenţi, contribuind, astfel, la pregătirea specialiştilor de care aveau nevoie. După 1990, acest parteneriat a dispărut. Scopul nostru este să readucem împreună şcolile şi agenţii economici, pentru o mai bună absorbţie a absolvenţilor pe piaţa muncii şi pentru o mai bună pregătire a acestora”, a declarat prof. ing. Gavrilă. El a mai spus că îmbunătăţirea capacităţii învăţământului profesional şi tehnic de a asigura calificări şi oferte educaţionale relevante pentru nevoile pieţei muncii nu este posibilă decât prin colaborarea tuturor actorilor din triada şcoală - partener economic - comunitate. La rândul său, şeful Serviciului Tehnic din cadrul RATC, Ibrahim Timur, a declarat că sistemul educaţional nu trebuie să pregătească doar licenţiaţi, doctoranzi şi masteranzi, ci şi meseriaşi, munca lor fiind la fel de importantă în dezvoltarea societăţii. În cadrul parteneriatului, RATC va sprijini elevii LTET în realizarea stagiului de practică şi va colabora cu cadrele didactice în vederea corelării programei şcolare cu cerinţele pieţii muncii. De asemenea, societatea ar putea să se implice în asigurarea bazei materiale pentru elevi.



12