Inventatorii bombei homosexuale şi cercetătorii cearşafurilor, printre laureaţii premiilor Ig Nobel 2007

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Monden 06 Octombrie 2007 / 00:00 468 accesări

Parodie a mult mai serioaselor premii Nobel, ce vor începe să fie decernate de luni, premiile Ig Nobel şi-au desemnat cîştigătorii. Inventatorul unei metode de extragere a aromei de vanilie din balega de vacă, creatorii militari ai unei bombe homosexuale şi cercetătorii care au studiat felul în care se şifonează cearşafurile se află printre laureaţi. Premiile, oferite de o revistă ştiinţifică de umor, “Annals of Improbable Research”, au fost prezentate în cadrul unei ceremonii desfăşurate la Cambridge, în statul american Massachusetts, unde cîştigătorii au trebuit să-şi explice studiile şi descoperirile în cel mult un minut. Potrivit revistei, în timp ce unele premii au ironizat în mod clar cultura populară, altele au avut drept scop provocarea de dezbateri ştiinţifice pe marginea unor descoperiri care mai întîi i-au făcut pe oameni să rîdă, iar apoi i-au pus pe gînduri.

Premiile Ig Nobel, aflate la cea de-a 17-a ediţie, au fost înmînate cîştigătorilor de laureaţi ai adevăratelor premii Nobel, precum Craig Mello (Medicină, 2006), Dudley Herschbach (Chimie, 1986), Robert Laughlin (Fizică, 1998), William Lipscomb (Chimie, 1976) şi Sheldon Glashow (Fizică, 1979). Printre cîştigători s-au aflat următorii: Chimie - Mayu Yamamoto, din cadrul Centrului Medical Internaţional din Japonia, care a descoperit o metodă de extragere a vaniliei sau a aromei de vanilie din balega de vacă; Lingvistică - Juan Manuel Toro, Josep B. Trobalon şi Nuria Sebastian-Galles, de la Universitatea din Barcelona - pentru un studiu în care au demonstrat că, uneori, şobolanii nu reuşesc să facă distincţia între o persoană care rosteşte cuvinte japoneze în sens invers şi o persoană care vorbeşte olandeza în acelaşi fel; Premiul pentru Pace - Laboratorul Air Force Wright din Ohio, SUA, pentru dezvoltarea unei bombe chimice, aşa numita bombă homosexuală, care i-ar face pe soldaţii inamici să se îndrăgostească între ei; Biologie - Dr. Johanna E.M.H. van Bronswijk, de la Universitatea de Tehnologie din Eindhoven, pentru un recensămînt al tuturor gîzelor, insectelor, păianjenilor, pseudoscorpionilor, crustaceelor, bacteriilor, algelor şi ciupercilor care împart acelaşi pat cu noi, în timpul nopţii; Economie - Kuo Cheng Hsieh din Taiwan, pentru patentarea unui dispozitiv care îi prinde pe jefuitorii de bănci aruncînd asupra lor un fel de năvod, pe care l-a denumit “sistemul cu plasă pentru capturarea imediată a tîlharilor”.

Premiul pentru Aviaţie a revenit studiului “Efectele Viagrei asupra senzaţiei de decalaj orar la hamsteri”, publicat de Academia argentiniană de Ştiinţă în iunie 2007. Premiul pentru Nutriţie a revenit lui Brian Wansink de la Universitatea Cornell, New York, pentru descoperirea “bolului fără fund” care se reumple singur, premiul pentru Fizică i-a revenit lui L. Mahadevan de la Universitatea Harvard, SUA şi Enrique Cerda Villablanca, de la Universitatea din Santiago de Chile, pentru o lucrare asupra modului în care se şifonează cearşafurile.

12