Consiliul Concurenţei (CC) a efectuat inspecţii inopinate la sediile unor companii din sectorul auto şi ale unor societăţi de asigurare, ele fiind realizate ca urmare a extinderii investigaţiei (declanşate în 2017) în piaţa serviciilor de întreţinere şi reparare a autovehiculelor din România, privind o posibilă înţelegere anticoncurenţială, a anunţat, marţi, autoritatea - „Investigaţia, care va fi finalizată în acest an, se referă la o posibilă participare a companiilor în discuţiile/negocierile derulate de Asociaţia Concesionarilor Dacia, Renault şi Nissan (ACODAREN) şi membrii acesteia privind o posibilă coordonare pentru stabilirea tarifelor, discounturilor şi a altor condiţii de tranzacţionare. În cadrul procedurii de investigaţie, în 2017 au fost efectuate inspecţii inopinate la opt sedii sociale şi puncte de lucru ale ACODAREN şi ale unora din companiile membre, de la care s-ar fi putut obţine informaţii relevante privind posibila înţelegere anticoncurenţială“. Companiile inspectate de CC au fost Automobile - Dacia SA, Renault Commercial Roumanie SRL, RCI Broker de Asigurare SRL, RCI Finanţare România SRL, RCI Leasing România IFN SA, Allianz-Ţiriac Asigurări SA, Omniasig Vienna Insurance Group SA, Groupama Asigurări SA, UNIQA Asigurări SA, Asigurarea Românească - Asirom Vienna Insurance Group SA, Euroins România Asigurare-Reasigurare SA. În ultimii ani, Consiliul Concurenţei a făcut o serie de recomandări pentru consolidarea pieţei asigurărilor auto obligatorii (RCA) şi creşterea gradului de protecţie a asiguraţilor, unele fiind preluate în legislaţia primară şi secundară din domeniu. Astfel, în cadrul studiului realizat în piaţa asigurărilor auto obligatorii, CC a constatat că există situaţii în care se solicită un anumit preţ dacă cheltuielile de reparaţii sunt achitate de proprietar şi se solicită un preţ mai mare dacă reparaţiile sunt achitate de compania de asigurări. Având în vedere relaţia tensionată dintre asiguratori şi service-urile auto, CC a propus elaborarea unui cod de conduită aplicabil în relaţia dintre cele două părţi, în vederea evitării prejudicierii consumatorilor. De asemenea, pentru ca preţul asigurărilor obligatorii să scadă, CC spune că este necesar să crească gradul de cuprindere a RCA, adică să crească numărul maşinilor care se află în circulaţie şi care au o poliţă RCA valabilă. La ora actuală, destul de multe maşini în circulaţie nu au poliță valabilă, în parte şi pentru că proprietarii au încheiat asigurare pentru o perioadă foarte scurtă (o lună), iar apoi au uitat să o reînnoiască. CC a sancţionat la sfârşitul lui 2018 nouă companii de asigurare şi Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România (UNSAR) cu amenzi totale în valoare de aproximativ 53 milioane euro pentru încălcarea reglementărilor naţionale şi europene din domeniul concurenţei, prin coordonarea comportamentelor din piaţa RCA, în vederea majorării tarifelor.