Istoria catedralei „Sf. Petru şi Pavel“, reconstituită de Doina Păuleanu şi Virgil Coman

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Istoria catedralei „Sf. Petru şi Pavel“, reconstituită de Doina Păuleanu şi Virgil Coman

Cultură 31 Octombrie 2008 / 00:00 872 accesări

Volumul aniversar dedicat împlinirii a 125 de ani de la punerea pietrei fundamentale a Catedralei „Sfinţii Apostoli Petru şi Pavel“ va fi lansat în această duminică, de la ora 12.00. Lucrarea concepută sub forma unui album, „Catedrala Sfinţii Apostoli Petru şi Pavel Constanţa. 1883 - 2008“, este semnată de dr. Virgil Coman, directorul Direcţiei Judeţene Constanţa a Arhivelor Naţionale şi criticul de artă dr. Doina Păuleanu, directorul Muzeului de Artă Constanţa. „Rolul catedralei a fost şi este unul foarte important. Aici este centru spiritual şi cultural. Catedrala este reperul numărul unu pentru sufletul românilor din Dobrogea. De aici porneşte învăţătura şi lumina lui Hristos către toată Dobrogea“, a afirmat Înaltpreasfinţitul Teodosie, Arhiepiscopul Tomisului, în cadrul conferinţei de presă dedicată evenimentului, organizată ieri, la sediul Prefecturii Constanţa. Acesta a mai specificat că această catedrală simbol le reprezintă pe celelalte 15 catedrale episcopale pe care le-a avut Dobrogea.

Aşa cum a precizat Directorul Direcţiei Judeţene Constanţa, dr. Virgil Coman, lucrarea conţine un text şi mărturii foto-documentare inedite. Textul lucrării este elaborat de dr. Doina Păuleanu, criticul de artă manifestîndu-şi constant preocuparea pentru istoria arhitecturii şi implicit, a culturii constănţene. Textul este bazat pe fapte istorice şi pe fapte din arhive. Folosind limbajul istoricului de artă, dr. Doina Păuleanu a reuşit să redea în paginile lucrării contribuţia celor patru personalităţi care au contribuit la realizarea monumentalei construcţii. „La elaborarea acestui text a trebuit să dărîmăm cîteva dintre tabu-urile fundamentale ale oraşului nostru, unul dintre fiind acela că marele arhitect Ion Mincu ar fi autorul planurilor catedralei. Sigur că este greu să scoţi din conştiinţa publică un nume, dar îl scot introducînd un alt nume de referinţă. Este vorba despre Alexandru Orăscu, întemeietor de şcoală, întemeietor de gîndire arhitectonică, ctitor al unor instituţii de drept, cel care a introdus în cultura românească spiritul şi sensurile înalte ale clasicismului“, a declarat criticul de artă dr. Doina Păuleanu. Aceasta a specificat că ecouri ale acestui clasicism, care se reflectă în construcţia Universităţii din Bucureşti, se regăsesc în construcţia acestei monumentale biserici. Arhitectul nu le era însă necunoscut constănţenilor. Acesta a lucrat şi a elaborat planurile pentru actuala amiralitate din Constanţa, primul hotel prin care oraşul de la mare se instituia ca staţiune balneo-climaterică în peisajul României de atunci, hotelul Carol I.

De supravegherea lucrărilor s-a ocupat un alt arhitect de origine austriacă, Carol Beniş. Acesta nu numai că a supravegheat lucrările, dar a şi hotărît amplasamentul actualei catedrale. Aportul arhitectului Ion Mincu a constat în concepţia ornamentală de ansamblu. Potrivit criticului de artă Doina Păuleanu, contribuţia lui Ion Mincu este esenţială. Marele arhitect a reuşit să realizeze concepţia mobilierului şi a iconostasului, lucruri în care s-a dovedit a fi un inovator, pentru că a încercat „atunci cînd culturile se amestecau pe acest pămînt aflat la confluenţa dintre Orient şi Occident, să găsească măsura justă a legăturii cu Bizanţul şi cu lumea orientală, căreia îi aparţinem prin formaţie şi structură, dar şi cu lumea occidentală şi cu locul în care marii noştri oameni de spirit au studiat“. Pictura murală a edificiului de cult a fost realizată de George Demetrescu Mirea, primul rector al Academiei Naţionale de Artă, pictor care în epocă era socotit asemenea lui Nicolae Grigorescu.

Lucrarea care aniversează cei 125 de ani de la punerea pietrei fundamentale a catedralei „Sfinţii Petru şi Pavel“ este menită, totodată, să marcheze cei 130 de ani de la revenirea Dobrogei la România.



12