Iubirea secretă a lui Nicolae Grigorescu

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Iubirea secretă a lui Nicolae Grigorescu

Cultură 15 Mai 2010 / 00:00 5500 accesări

Pentru lumea artelor plastice româneşti, data de 15 mai are o semnificaţie profundă, fiind ziua de naştere a pictorului naţional, întemeietor al picturii moderne româneşti, Nicolae Grigorescu (1838-1907). La mai bine de un secol de la moartea sa, viaţa personală a marelui pictor este învăluită în mister. Însă, graţie istoricilor de artă din rândul cărora face parte şi directorul Muzeului de Artă, Doina Păuleanu, secretele bine ascunse ies la iveală. „Grigorescu a fost un om extrem de discret atât în privinţa vieţii sale personale, cât şi a vieţii de creaţie. În laboratorul său de creaţie se pătrundea greu”, a subliniat Doina Păuleanu.

Istoricii şi criticii de artă, dar şi publicul larg s-au întrebat, probabil, cine este frumoasa femeie de la mal de mare sau din grădină, care apare în tablourile lui Grigorescu. Coroborând o serie de date şi folosindu-şi propria intuiţie, istoricul şi criticul de artă Doina Păuleanu, în numele posterităţii interesate, „îşi permite indiscreţia” de a dezvălui identitatea misterioasei tinerei care apare redată numai din profil, la 130 de ani de la consumarea unei mari iubiri. Este vorba despre Carlotta Leria, cântăreaţă de operă cu studii la Paris, ulterior, profesoară de canto, una dintre cele patru surori Pester Wirth din Iaşi.

Carlotta Leria (1857 - 1924) i-a fost model lui Grigorescu pentru câteva dintre cele mai frumoase lucrări pe care le-a făcut vreodată şi care există în arta modernă românească: „Interior de atelier” şi renumitele „La mare” sau „Pe marginea oceanului”. Nu trebuie uitate nici splendidele lucrări „În grădină” - o variantă se află pe simezele Muzeului de Artă Constanţa, iar cealaltă poate fi admirată la Muzeul Naţional de Artă al României.

Carlotta Leria era cumnata marelui istoric V. A. Urechia, cu care, de altfel, a venit la Constanţa, în 1881. Tânăra soprană cânta la cazinoul constănţean, acompaniată de un mare violonist vienez, Ludovic Wiest. Ea este frumoasa femeie care îi pozase lui Grigorescu, în 1881, la Constanţa. Deşi chipul i-a fost atribuit în mod greşit Zettinei Urechia - soţia lui V. A. Urechia şi sora mai mare a Carlottei - investigând, coroborând documente de arhive, corespondenţă şi imagini, criticul de artă Doina Păuleanu a identificat-o pe frumoasa de la mare ca fiind distinsa soprană Carlotta Leria. După moartea lui Grigorescu, muza sa, devenită reputată profesoară de canto, şi-a cumpărat o casă, la Constanţa, pe plaja de la Vii, unde pictorul a pictat-o tânără, la malul mării.

Acest aspect până acum necunoscut din viaţa lui Grigorescu este dezvăluit în cea mai recentă lucrare a criticului şi istoricului de artă Doina Păuleanu, „Singularitate şi reconstrucţie imaginară. Pictori români în Bretania (1876-1940)”.

Taguri articol


12