Corpul de Control al premierului a constatat la nivelul Ministerului Sănătăţii (MS) un prejudiciu de peste 68,7 milioane lei, reprezentând contribuţii neîncasate în trimestrul IV 2009 - trimestrul III 2011, din cauza modului defectuos în care oficialii MS şi-au îndeplinit obligaţiile. Reprezentanţii Corpului de Control precizează că fapta specialiştilor MS poate întruni elementele constitutive ale infracţiunii de abuz în serviciu contra intereselor publice în formă calificată, conform Codului Penal. Astfel că toate constatările au fost transmise inclusiv Direcţiei Naţionale Anticorupţie (DNA), Agenţiei Naţionale de Integritate şi Curţii de Conturi (CC). Pentru contribuţiile trimestriale (taxa clawback) aferente perioadei trimestrul IV 2009-trimestrul III 2011, ordinul comun al ministrului Sănătăţii şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS) din 2010 a fost emis cu întârziere de aproximativ 8 luni faţă de termenul legal, având drept consecinţă necalcularea şi neîncasarea în termenul legal a contribuţiei datorate. Ordinul a fost emis şi cu încălcarea dispoziţiilor art. 3631 alin. (3) din Legea nr. 95/2006 privind reforma Sănătăţii, deoarece ministrul şi preşedintele CNAS nu au prevăzut obligaţia depunerii de către plătitori a declaraţiilor aferente trimestrului IV 2009, deşi contribuţia trimestrială era datorată începând cu data intrării în vigoare a O.U.G. nr. 104/2009, respectiv începând cu trimestrul IV 2009. La nivelul MS nu a fost constituită o structură de specialitate care să aibă ca atribuţie de serviciu gestionarea taxei clawback, în condiţiile în care ministerul avea ca atribuţie acest lucru. De asemenea, MS nu a adoptat nicio procedură operaţională specială cu privire la gestionarea contribuţiilor trimestriale, cu încălcarea dispoziţiilor legale. Sumele notificate de CNAS prevăzute în centralizatoarele transmise către MS privind taxa clawback, nu au fost înregistrate în contabilitatea ministerului, în contul debitori \"461\" şi, prin urmare, nu se regăsesc nici în contul de execuţie a bugetului MS - venituri pentru perioada 2010-septembrie 2012, contrar dispoziţiilor legale. Prin neînregistrarea în contabilitate nu s-a putut urmări şi încasa în termenele legale contribuţiile datorate de plătitori. De asemenea, prin neînregistrarea sumelor notificate, neurmărirea încasărilor şi neîncasarea contribuţiilor datorate, reprezentând taxa clawback, MS nu a realizat veniturile proprii ce puteau fi folosite pentru investiţii şi finanţări în sistemul sanitar, privând sistemul de sănătate de o importantă resursă bugetară. De la data intrării în vigoare a ordinului comun, respectiv din iunie 2010 până în noiembrie, MS nu a efectuat niciun demers către CNAS, în vederea încasării veniturilor. Abia în noiembrie 2010 MS a transmis situaţia încasărilor din taxa clawback. Din cauza neînregistrării în contabilitate a sumelor notificate, situaţia creanţelor precum şi situaţia soldurilor contribuţiilor nu au fost transmise Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF), în vederea continuării procedurilor legale pentru încasarea creanţelor bugetare. MS nu a implementat în termenul stabilit de CC, respectiv până la 31 martie 2012, măsurile dispuse prin Decizia acesteia nr. 16/V/24.11.2011, privind evidenţierea în contabilitate a tuturor drepturilor constatate de către CNAS reprezentând contribuţii trimestriale datorate, precum şi cele privind urmărirea încasării veniturilor din aceste contribuţii. Corpul de control va sesiza organele de urmărire penală în legătură cu operaţiunile sau actele ilicite constatate în urma desfăşurării acţiunii de control, care pot întruni elementele constitutive ale unei infracţiuni, urmând ca organul de urmărire penală sau, după caz, instanţa de judecată să hotărască asupra existenţei sau inexistenţei infracţiunii respective şi asupra vinovăţiei. În replică, fostul ministru al Sănătăţii Cseke Attila a declarat că cei care au făcut controlul „nu cunosc legislaţia”, iar sesizarea DNA reprezintă „un atac politic”
NET
În nota de control se mai arată că, în perioada 2009-2012, Direcţia Juridică şi Contencios din cadrul MS nu a pus în executare hotărâri ale instanţelor de judecată, cu titluri executorii, iar prin neaducerea la îndeplinire de bunăvoie de către instituţie a obligaţiilor stabilite prin aceste hotărâri judecătoreşti s-a produs un prejudiciu ministerului în cuantum de cel puţin 74,6.6 milioane lei. Acuzată este şi Direcţia Juridică şi Contencios care nu a efectuat demersurile legale pentru evaluarea prejudiciului suferit de MS ca parte vătămată în dosarul nr. 77987/3/2011, aflat pe rolul Tribunalului Bucureşti, Secţia a-ll-a Penală. \"Având în vedere dispoziţiile art, 13 alin. (12) din O.U.G. nr. 43/2002 privind Direcţia Naţională Anticorupţie, cu modificările şi completările ulterioare, care reglementează competenţa materială de efectuare a urmăririi penale, dacă „s-a cauzat o pagubă materială mai mare decât echivalentul în lei a 1.000.000 euro în cazul infracţiunilor prevăzute la art. (...) 248 şi 2481 din Codul penal\', Corpul de control al primului-ministru va sesiza Direcţia Naţională Anticorupţie, organul de urmărire penală competent să cerceteze posibilele fapte de natură penală constatate în cadrul acţiunii de control privind activitatea Ministerului Sănătăţii\", se arată în document. În acest sens sunt indicaţi directorii Direcţiei Legislative şi Asistenţă Juridică/Direcţiei Juridice şi Contencios care nu şi-au îndeplinit atribuţiile de serviciu sau le-au îndeplinit în mod defectuos, în sensul că nu au înştiinţat conducerea ministerului cu privire la existenţa unor obligaţii de plată stabilite prin titluri executorii sau au înştiinţat-o tardiv, cu consecinţa executării silite a MS şi, implicit, a plăţii de către acesta a unor cheltuieli suplimentare, în cuantum de cel puţin 74.639,96 lei, directorul Gabriela Angheloiu care a depus la MS declaraţiile de interese întocmite în anii 2011 şi 2012, care conţin date ce nu corespund realităţii privind calitatea de asociat la firma Andreea Decor, directorii Direcţiei Generale Economice care nu au înregistrat în contabilitatea MS sumele notificate de CNAS, transmise în format centralizat ministerului, reprezentând contribuţiile trimestriale aferente perioadei trimestrul IV 2009 - trimestrul III 2011, având drept consecinţă denaturarea rezultatelor financiare, precum şi a elementelor de activ şi de pasiv ce se reflectă în bilanţ. Sunt indicaţi şi reprezentanţii MS care şi-au îndeplinit în mod defectuos obligaţiile legale referitoare la urmărirea încasării contribuţiei trimestriale, cu consecinţa neîncasării la bugetul statului prin bugetul MS a sumei de 68.744.733,74 lei, reprezentând contribuţii aferente perioadei trimestrul IV 2009 - trimestrul III 2011, datorate de un număr de 23 de plătitori, selectaţi prin sondaj în raport cu sumele notificate, precum şi ministerul care nu a dus la îndeplinire măsurile dispuse de Curtea de Conturi, până la termenul din martie 2012,, cu consecinţa nerecuperării prejudiciului cauzat, pe de o parte, de neînregistrarea în contabilitate a tuturor drepturilor constatate, reprezentând contribuţia datorată, iar, pe de altă parte, de neurmărirea încasării drepturilor constatate.