Conducerea Federației Naționale Sindicale „Ambulanța“ din România (FNSAR) anunţă că „până în prezent Guvernul României şi ministerele sesizate prin adresele înaintate nu au anunţat nicio intenţie de a avea o discuţie cu conducerea FNSAR pe subiectul important al salariilor care vor fi acordate începând cu 1 ianuarie 2018 în baza Legii 153/2017“, după cum se precizează într-un comunicat oficial al organizației sindicale.
În aceste condiții, sindicaliștii au decis ca până pe 4 octombrie 2017, „când expiră cele 30 de zile în care se aşteaptă un răspuns favorabil sau o invitaţie la discuţii în termenul maxim dat conform legii de 30 de zile, să se organizeze la nivel naţional un MITING de SENSIBILIZARE a Guvernului în data 28 septembrie, ora 11.00 în toate Serviciile Publice de Ambulanţă din România, fără a afecta capacitatea normală de intervenţie de urgenţă, urmând ca după data de 4 octombrie, în funcţie de reacţia Guvernului la sensibilizarea noastră, să stabilim calendarul acţiunilor sindicale la nivel naţional până la obţinerea revendicărilor FNSAR“, se arată într-un comunicat. „Vom solicita paşnic Guvernului soluţionarea favorabilă a revendicărilor FNSAR. Sunt rugaţi să participe toţi membrii de sindicat reprezentaţi de FNSAR care sunt în timpul liber, cât şi angajaţii care nu sunt membri de sindicat. Ţinuta personalului operativ de intervenţie va fi echipamentul de lucru obligatoriu“, potrivit federației. La Constanța, mitingul va avea loc în fața sediului Serviciului Județean de Ambulanță situat pe bulevardul I.C. Brătianu.
Revendicările FNSAR:
1. Stoparea diminuării veniturilor lunare a personalului din sistemul sanitar, respectiv din serviciile de ambulanţă, începând cu 1 ianuarie 2018, în urma aplicării Regulamentului de sporuri conform proiectului elaborat de Ministerul Sănătăţii în baza prevederilor Legii 153/2017.
Situaţii care duc la scăderea veniturilor lunare începând cu 1 ianuarie 2018:
- pierderea tichetelor de masă începând cu 1 ianuarie 2018 până la 1 decembrie 2018 (11 luni), pierdere care reiese din art. 18 alin. (1) coroborat cu art. 38 alin. (2) litera d) din Legea nr. 153/2017;
- pierderea totală sau reducerea considerabilă a procentelor de sporuri pentru condiţii de muncă deosebit de periculoase prin faptul că, în art. 25 alin. (1) din Legea nr. 153/2017, în suma sporurilor se introduc sporul de gardă, sporul de sâmbătă-duminică şi sărbători legale, alte sporuri şi indemnizaţii, prime etc., conform proiectului Regulamentului de sporuri, fapt care duce la scăderea salariilor lunare, deşi salariile de bază cresc conform grilelor din lege.
- scăderea salariului de bază a managerului general începând cu 1 ianuarie 2018, comparativ cu salariul de bază al unui medic primar din subordine.
- discriminarea personalului sanitar auxiliar şi alt personal angajat în unităţile sanitare faţă de personalul medico-sanitar (medici şi asistenţi medicali) în baza prevederilor din Legea 153/2017 art. 38, alin. (3), litera b, care prevede majorarea salariului de bază începând cu 1 martie 2018 la nivelul grilei pentru anul 2022.
- eliminarea personalului care ocupă funcţii în Comitetul Director, TESA şi muncitori din serviciile de ambulanţă/unităţi sanitare din proiectul elaborat de Ministerul Sănătăţii a Hotărârii de Guvern pentru Regulamentul-cadru privind stabilirea locurilor de muncă, a categoriilor de personal, mărimea concretă a sporului pentru condiţii de muncă prevăzut în Anexa nr. II la Legea-cadru nr. 153/2017, precum şi condiţiile de acordare a acestuia, personal care este cuprins în proiectul de Hotărâre de Guvern pentru aprobarea Regulamentului privind stabilirea locurilor de muncă, a categoriilor de personal, mărimea concretă a sporului pentru condiţii de muncă, precum şi condiţiile de acordare a acestuia pentru familia ocupaţională de funcţii bugetare „ADMINISTRAŢIE” din administraţia publică locală, elaborat de Ministerul Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurilor Europene, deşi personalul din funcţiile de conducere, TESA şi muncitori din serviciile de ambulanţă nu face parte din administraţia publică locală şi nu sunt funcţionari publici sau personal contractual.
- pierderea sporului de 50% pentru condiţii deosebite a personalului TESA şi muncitori din serviciile de ambulanţă, spor care a fost acordat din 2007 şi până în prezent având în vedere specificul deosebit al serviciilor de ambulanţă şi condiţiile de muncă.
Se solicită în regim de urgență
Modificarea și completarea Legii 153/2017, cât şi a Regulamentului de sporuri conform propunerilor FNSAR, propuneri care au fost înaintate ministerelor responsabile şi premierului României.
2. Situaţia şi starea parcului de ambulanţe din Serviciile Publice de Ambulanţă.
Situaţiile care au dus la starea actuală a parcului de ambulanţe:
- lipsa de continuitate în achiziţia anuală de suplimentare şi înlocuire a ambulanţelor, program demarat în 2007;
- întreruperea achiziţiilor de ambulanţe în semestrul I/2015 privind achiziţia a ultimului lot de 300 de ambulanţe din contractul cadru multi-anual care a expirat în 30 iunie 2015.
- bâlbâiala şi incapacitatea ministerelor responsabile (Ministerul Sănătăţii şi Ministerul Afacerilor Interne/IGSU) de a încheia un nou Contract-Cadru pe 4 ani în achiziţionarea a unui număr de 4.000 ambulanţe pentru Serviciile Publice de Ambulanţă şi SMURD, proiect-cadru demarat în luna august 2015, şi până în prezent nu a fost posibilă încheierea procedurilor de achiziţie.
Măsuri: se solicită urgentarea incheierii Contractului - cadru multi-anual de către ministerele responsabile, şi alocarea de buget pentru anul 2018 în vederea urgentării achiziţiei de ambulanţe anual conform necesarului stabilit.
3. Deficitul de personal în Serviciile Publice de Ambulanţă.
Situaţiile care au dus la creşterea deficitului de personal:
- imposibilitatea de a atinge necesarul de personal conform prevederilor normativului de personal în vigoare O.M.S. 1778/2007 din motivul subfinanţări serviciilor de ambulanţă;
- măsurile bugetar-fiscale impuse de guvernele anilor 2009-2012 de blocare de posturi, perioadă în care s-au tăiat de la Serviciile Publice de Ambulanţă aproximativ 3.000 de posturi;
- refuzul guvernelor din perioada 2013-2017 de a suplimenta cu posturi suplimentare a ştatelor de funcţii din serviciile de ambulanţă, în ciuda promisiunilor şi a proiectelor înaintate;
Măsuri: se solicită suplimentarea de posturi la nivelul normativului de personal în vigoare şi asigurarea bugetului necesar.