Asociația Elevilor din Constanța (AEC) a lansat joi, 24 ianuarie a.c., în cadrul unei conferințe de presă, a treia ediție a studiului Indexul accesului la educație al elevilor din județul Constanța, o analiză holistică, cantitativă și calitativă privind gradul și modul în care autoritățile locale își respectă obligațiile legale privind asigurarea accesului echitabil, gratuit și universal la educație pentru toți copiii.
Cercetarea s-a bazat pe 8 indicatori, 7 dintre ei reprezentând obligațiile legale pe care autoritățile locale le au în raport cu sprijinirea actului educațional din teritoriu, iar ultimul a evaluat existența unor facilități suplimentare pentru elevi. Indicatorii au urmărit să prezinte cât mai comprehensiv situația învățământului din județ, ei fiind următori:
1. Alocarea de fonduri pentru investiții și reparații capitale
2. Existența unor investiții în consolidări și reparații în ceea ce privește infrastructura școlară .
3. Acordarea burselor școlare pentru elevi
4. Cuantumul burselor școlare acordate.
5. Asigurarea cheltuielilor privind paza unității de învățământ din bugetul local
6. Alocarea de fonduri pentru sprijinirea participării elevilor la concursuri școlare și activități extracurriculare
7. Alocarea de fonduri pentru cheltuielile materiale cu bunuri și serivicii ale școlilor
8. Asigurarea altor facilități pentru elevi.
Dorim să tragem un semnal de alarmă privind rezultatele ccercetării, 40 dintre UAT-urile chestionate nereușind să obțină ”nota de trecere”. Față de anul trecut, numărul a scăzut cu 13 UAT-uri, dar situația continuă să ne prezinte consecințele tragice ale dezinteresului acordat educației de către autoritățile locale. Considerăm că educația reprezintă pilonul de bază al oricărei comunități și este singura cale prin care acestea pot progresa și absența măsurilor pentru sprijinirea ei condamnă orice comunitate la imposibiltatea de a evolua din punct de vere economic și social.
Realizarea studiului ne-a atras atenția și asupra culturii lipsei de transparență în ceea ce privește informațiile de interes public și accesul la acestea. În cazul a 13 UAT-uri, nici până în ziua de astăzi nu au fost trimise răspunsurile la solicitarea adresată acestora, prin intermediul pârghiei legale prevăzute de Legea 544/2001, în vara anului 2018. Totodată, din cauza lipsei comunicării, AEC a acționat în vara anului trecut 20 de UAT-uri din județ, dar din pricina amânării pronunțării instanței, am fost nevoiți să lansăm studiul fără 13 dintre răspunsuri.
Un caz aparte îl reprezintă municipiul Constanța, funcționarii publici înțelegând că transparența este facultativă în ceea ce privește actul decizional și trimițându-ne un răspuns lacunar care ne furniza informații doar asupra unor indicatori evaluați. În ciuda repetatelor telefoane și mail-uri transmise, administrația publică locală a municipiului a refuzat comunicarea, drept care am fost nevoiți să analizăm strict informațiile puse la dispoziție în răspunsul oficial. Astfel, evaluarea indicatorilor a rezultat un punctaj de 3,9 pentru Municipiul Constanța, sub ”nota de trecere”.
”Ne dorim ca studiul realizat de noi să reprezinte un fundament pentru viitoarele demersuri, el furnizându-ne informațiile de care avem nevoie pentru a concentra eforturile în mod corespunzător. De asemenea, sperăm ca autoritățile locale să constate gravitatea dezinteresului față de educație și să se aplece cu o atenție sporită asupra asigurării accesului liber la educație în anul școlar ce urmează. În perioada ce urmează, AEC va întreprinde demersuri pentru determinarea autorităților locale din județ să asigure burse, informațiile obținute de către noi arătând că doar 34 dintre cele 70 de UAT-uri din județ au adoptat hotărâri de consiliu local în acest sens. Astfel, Asociația Elevilor din Constanța va monitoriza atent evoluția autorităților în ceea ce privește asigurarea de măsuri reale pentru facilitarea accesului echitabil, gratuit și universal la educație pentru toți copii și va continua demersurile pentru remedierea problemelor.” - Andrei-Mihai Tănase, președinte AEC