Sistemul IT al Fiscului românesc este „învechit și fragil“, se arată în cel mai recent raport al Fondului Monetar Internațional (FMI). Marele program de digitalizare, derulat împreună cu Banca Mondială, n-a adus nicio îmbunătățire, ai noștri mulțumindu-se să facă, în stilul clasic, analize de oportunitate și liste cu „ce-i de făcut“, care, până acum, n-au ajutat (financiar) decât firmele de consultanță contractate. În continuare, sistemul rămâne la un mic exces de activitate distanță de colaps, multe baze de date nu comunică între el, făcând dificilă-spre-imposibilă identificarea anumitor documente. De asemenea, mulți contribuabili apar cu restanțe fiscale, din simplul motiv că procesarea electronică a actelor se desfășoară extrem de greu. Inclusiv Curtea de Conturi a confirmat dezastrul IT din Fisc. „Sunt baze de date care nu comunică între ele. Efectul acestei anomalii este că ANAF cere contribuabililor documente pe care le are deja, dar pe care le-a pus în baze de date pe care nu le poate accesa, din varii motive. Comunicarea digitală, deși s-a îmbunătățit ușor, e departe de standardele și nevoile din 2018. În continuare, mai multe formulare fiscale nu pot fi depuse decât la ghișeu, fapt care menține eterna problemă a cozilor“, spune reprezentantul PwC România Daniel Anghel, citat de hotnews.ro. De notat că în alte state membre UE, precum Ungaria și Spania, funcționează sisteme de raportare în timp real, dialogul dintre Fisc, firme și persoane fizice având loc extrem de rapid.