Clienţii operatorilor telecom ar renunţa cel mai uşor la linia telefonică fixă şi la cablul TV, conexiunea la Internet fiind ultima opţiune a acestora în direcţia reducerii cheltuielilor, pe fondul manifestării crizei financiare, a declarat, ieri, Gabriel Mustea, director în cadrul PwC România. \"Clienţii consideră că pot renunţa cel mai uşor la linia telefonică fixă şi la cablul TV. Linia fixă poate fi uşor înlocuită de telefonul mobil. La cablul TV se poate alege un pachet mai ieftin sau/şi se poate substitui cu conţinut online. Puţini sunt însă dispuşi să renunţe la conexiunea la Internet\", a spus Mustea. Studiul \"Impactul crizei asupra obiceiurilor de consum telecom şi media\", realizat în SUA de către Communispace la cererea PwC, a evidenţiat faptul că abonaţii nu sunt dispuşi să renunţe la Internet şi conţinut, chiar dacă sunt mai atenţi la costuri, aceştia căutând însă operatori care oferă oportunităţi de a face economii. De asemenea, studiul a mai evidenţiat că utilizatorii doresc libertate în personalizarea pachetelor de servicii de telecomunicaţii şi vor să plătească doar pentru serviciile de care au cu adevărat nevoie. Studiul \"Impactul crizei asupra obiceiurilor de consum telecom şi media\" a luat în calcul răspunsurile a circa 750 de persoane, cu vârste între 18 şi 60 de ani. Conform unui alt studiu prezentat de Mustea, principalele criterii în selecţie unui operator de telecomunicaţii sunt acoperirea reţelei, raportul preţ-beneficii şi notorietatea companiei, care, împreună, au o pondere de peste 80% în decizia viitorilor abonaţi, la nivel internaţional. Efectuat anual, studiul \"Mobilitatea personală\" a luat în calcul răspunsurile a circa 7.400 de angajaţi ai PwC, la nivel global. \"Studiul a mai scos în evidenţă că 85% dintre respondenţi deţin unul sau mai multe telefoane mobile, iar smartphone-urile sunt în creştere de popularitate. De asemenea, magazinele de profil sunt canalul cel mai popular de achiziţie a unui terminal\", a spus Mustea. \"Concluzionând, criza a determinat clienţii să devină mai selectivi şi mai pretenţioşi şi nu se vor schimba uşor. Loialitatea clienţilor are un preţ din ce în ce mai mare. Terminalele mobile vor acoperi mai multe nevoi practice, cum ar fi microplăţi sau controlul accesului. Pe de altă parte, presiunea pe operatori şi producătorii de tehnologie este în continuă creştere, atât dinspre clienţi, cât şi dinspre acţionari, iar câştigători vor fi cei ce vor oferi conectivitate permanentă, calitate şi viteză\", a mai spus Mustea.