DIRECT ÎN ERA 3D Poate nu o să vă vină să credeţi asta, dar România are potenţialul de a face istorie în domeniul industriilor de vârf. Deşi nu suntem în stare să facem un rulment bun de export, deşi nu producem nici măcar scobitori decente, ne putem afirma cu lasere! Nu-i o glumă. O spune cu mare seriozitate ministrul Economiei, Varujan Vosganian: „Acum avem un colectiv care lucrează pentru dezvoltarea imprimantelor 3D. România este foarte performantă în ceea ce priveşte tehnologia laserului; este printre ţările de vârf. În opinia noastră, tehnologia 3D, care va da o lovitură grea unor state mari, precum China, va fi în avangarda evoluţiei economiei mondiale”. Să explicăm - o imprimantă 3D creează un produs (de obicei din plastic) pe baza unei schiţe 3D (făcută pe calculator). Practic, vechiul proces tehnologic (matriţe, lipituri etc) este înlocuit 100%. Desigur, este vorba despre lucruri simple (o jucărie, o componentă), dar tot e ceva revoluţionar. Oricum, afirmaţiile ministrului nu sunt tocmai deplasate - să nu uităm că la Măgurele se construieşte cel mai mare laser din lume, cu o investiţie masivă de aproape 300 milioane euro.
CE-I DE FĂCUT? Trecând la lucruri un pic mai „pământeşti”, Vosganian spune că principalele direcţii pentru industrializarea ţării sunt „privatizarea a tot ce se poate privatiza”, încheierea procedurilor de insolvenţă acolo unde nu se mai poate salva ceva şi valorificarea activelor. „Industria de apărare deţine un patrimoniu uriaş, care era OK atunci când în domeniu lucrau peste 20.000 de oameni. Acum, că au mai rămas doar 6.000, lucrurile sunt disproporţionate. Industria se ruinează doar încercând să întreţină activele. Mai mult de 25% dintre salariaţi nu fac decât să păzească terenurile, depozitele şi clădirile abandonate. De aceea trebuie să încurajăm industriile de vârf - automobile, imprimante 3D, lasere”, explică ministrul Economiei. Nu în ultimul rând, după stabilirea modului în care ţara va fi reindustrializată (prin consultări cu industriaşii), trebuie să lucrăm şi la promovare. Potrivit spuselor lui Vosganian, reprezentarea economică a României s-a înjumătăţit, în ultimii trei ani: în zona Asia-Oceania se apropie de zero, în Asia de Sud-Est şi Australia avea o singură reprezentanţă, la Singapore, iar în Africa suntem aproape absenţi. În ciuda acestui fapt, comerţul exterior a crescut cu 12 miliarde euro, din 2009 până în 2012, ceea ce înseamnă că un marketing mai bun va aduce câştiguri exponenţiale.